Min katt kastreras idag
Hej, idag genomgår min katt kastration. Hur har första tiden varit för er hemma efter en honkatt kastration?
Tips?
- ska byta hennes torrfoder sucessivt, vilket är det ni kör med?
hoppa över torrfoder helt och ge bra blötmat och/eller mush
Finns inget hälsosamt med torrfoder
Låt katten ta det lugnt första 7-10 dagarna
inte hoppa upp på saker om det går
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
@1 problemet med det är att hon vägrar blötmat, testat alla sorter seriöst. Mush kan jag testa med men vad är skillnaden mellan det och t.ex att ge köttfärs?
Köttfärs vill hon gärna äta. MEN de problematiska med det är att jag tror inte hon får i sig allt hon behöver av enbart köttfärs så jag kör med torrfoder
#2 hur har du gått tillväga? kan ta 6-12 månader innan man fått över dem helt på det
Köttfärs är inte foder, mush innehåller allt en katt behöver, det gör inte enbart färs
Det positiva är att om hon gillar köttfärs så gillar hon säkert Mush! Jag har två blötmatsätare, båda älskar rått kött, och båda äter Mush även om den ena är mer förtjust än den andra. Har dock en torrfoderkatt också som precis vägrar att befatta sig med allt som inte är torrfoder (om hon inte fångat själv).
Skillnaden är att Mush är ett helfoder, det innehåller inte bara det som vi människor äter utan även ben, brosk, hjärta, lunga, lever o.s.v. vilket innebär att det innehåller betydligt mer "näring" och andra essentiella ämnen som katten behöver än vanlig köttfärs.
Lycka till med kissen, hoppas kastreringen går bra och att hon hämtar sig fint och att det går bra med matbytet. Tänk på att skynda långsamt med bytet så att magen hinner med.
Min nuvarande honkatts kastrering var väldigt enkel. Hon fick självupplösande stygn som syddes från insidan, så det fanns ingenting som stack ut och frestas att bita i. Jag gjorde en kroppsstrumpa genom att klippa av ena ärmen på en långärmad lite stretchig bomullströja och göra hål för benen, men när jag märkte att hon inte brydde sig om stygnen fick hon vara utan den mesta tiden.
De gånger tratt har använts har jag behövt hålla lite mer koll och se så att katten lär sig att vinkla tratten rätt när hon ska dricka och äta och att hon tar sig i och ur lådan utan problem. För att underlätta att äta med tratt är det bra att höja upp matskålen lite (t.ex. på en uppochnedvänd skål) och ha en mindre skål så att tratten inte tar emot skålkanten när katten närmar sig med huvudet.
Sajtvärd Katter iFokus
Mush ser väldigt intressant ut. Rätt så billigt enligt mig också. Men stämmer de att tre bollar räcker för en katt på 3 kilo? Verkar som lite mat per dag?
Brukar ni borsta tänderna på eran katt förresten?
#6 beror helt på katten, det är utgångspunkt, sedan får man reglera
Tack för svar och tipset. Ska åka o köpa mush idag.
#9 fasa in långsamt, och det kan ta upp till 6 månader att vänja dem
När vi kastrerade våra två honor(samtidigt) så köpte vi samtidigt en kroppsstrumpa som dom kunde gå på toa med. Därav behövde dom ingen tratt. Första kvällen hade dom busryck, troligtvis pga smärtstillande. Men sen sov dom typ i 10 dagar. Dom var sydda med självupplösande stygn som även var sytt invändigt så man såg inga trådar.
Vi ger våra mush och blötmat och det funkar bra. Fasa över långsamt.
Jag borstar tänderna på min katt, har vant henne det från kattunge. Hon är så rolig att hon själv vill borsta tänderna och säger till.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Hämtade precis katten. Hon har en tratt. Hon kommer åt att kunna dricka. Äta vet jag inte.. försökt handmata men hon vill ej.
De skrev ut recept på metacam, ska jag ge? Hört att de är farligt för katter?? Sen verkar de flesta inte få smärtstillande efter kastration?
Annars verkar hon alert och pigg. Bytte ut sanden i hennes låda till papperpellets. Köpte mush.
Ställ gärna matskålen på ngt (en upp- och nervänd skål t.ex.) så att den kommer upp lite så blir det enklare för henne att äta sedan när hon piggnat till lite och är hungrig.
Tror det är ganska olika med smärtstillande för katter efter kastration. Vissa är pigga och verkar smärtfria mer eller mindre direkt medan andra behöver lite tid. Samma med tratt/body, vissa behöver, andra inte. Alla katter kan (precis som människor) reagera på mediciner och metacam är nog inte farligare än andra godkända smärtstillande preparat. Följ den rekommendation du fick av veterinären, och fick du ingen så ring och fråga! Kan tyvärr vara svårt att se på katter om de är smärtpåverkade (om det inte är riktigt illa).
Vad gäller sand så är det klokt att göra som med maten och vara lite försiktig med byte. Antingen blanda materialen eller ha två lådor med olika material i så man ser om katten accepterar det nya, för att minska risken för "olyckor".
Vad gäller metacam så får det inte ges på fastande mage, utan katten måste äta innan man ger metacam.
Om du inte har fått rådet av veterinären att ge metacam i en liten, liten portion mat?
Metacam fungerar vanligtvis bra på katt, men blir katten dålig i magen (kräkningar/diarré) så ska man avbryta medicineringen och kontakta sin veterinär så snart som möjligt.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Helt sjukt fick två olika recept på smärtstillande, båda är slut i apoteken i Stockholm. Vad gör man då :/
Kolla om de går att få ut t ex via Apotea?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Går de inte att få tag på via t ex Apotea med snabb leverans hem till dörren så får du kontakta veterinären igen för diskussion. Kanske kan de ge dig enstaka doser eller förskriva annan medicin.
Skumt kan ej hitta några djurrecept registrerade på mig
#19 Ring din veterinär!

Metacam ska hur som helst inte ges samma dag som kastrationen eftersom att katten fått i samband med kastrationen.Apotea är väldigt snabba ibland kommer medicinen redan samma dag.
Stolt ägare till tre La permer
#21 syns medicinen på ditt namn via apotea? Skumt att de inte syns alls på mig.. inga utgågna recept heller.
Hur som helst de blir onsior, finns på ett apotek men behöver fixa skjuss dit så åker i eftermiddag 🙂 hittills har hon inte kissat eller bajsat.. kanske inte så konstigt dock hon var ju fastande innan.
Maten har hon kommit igång med smått, dricka också
Fick du pappersrecept? På länken jag gav dig står följande information: "Gula pappersrecept för djur kan du lämna in på närmsta apotek för registrering som e-recept. Därefter gör du din beställning hos oss precis som vanligt.
Om du behöver rådgivning eller har frågor om dina recept eller läkemedel kan du enkelt komma i kontakt med vår veterinär eller våra farmaceuter för personlig rådgivning. Använd vårt kontaktformulär så kontaktar vi dig eller chatta direkt med våra farmaceuter."
Kissa brukar de göra rätt snart efter sövning så kolla att det kommer igång under dagen idag. Det kan ta lite längre tid innan de har avföring, men senast i morgon bör hon nog ha det.
- Redigerat 2021-01-22 09:47 av Uppkatten
Efter igår alltså vistelsen hos veterinären så har hon fått som ett litet sår på huvudet, undra om hon ramlat där och dom inte sagt något? Eller ger dom någon form utav spruta på huvudet??
Syns ej på bild ska försöka ta video

Inväntar videon.Det låter konstigt att hon fått ett sår.
Stolt ägare till tre La permer
Jag är helt säker att de var efter veterinären. Jag klappar henne alltid där och igår när hon kom hem jag klappade henne där och kände något men kollade inte noggrant idag när jag kände de där igen så kollade jag noggrant o såg de där som blod