Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 188 ggr
Sandra12345
0

Kattsnuva, vaccinationer, kastrering, mat, kattkompis

Hej, min katt hade kattsnuva som kattunge, och jag ville vaccinera henne men blev avrådd för att hon var sjuk, hon är nu 6 månader och har förmodligen en kronisk kattsnuva som kommer och går. Jag undrar om det ändå går att vaccinera henne mot både kattpest och kattsnuva eller kommer hon aldrig kunna bli vaccinerad?

Jag skulle vilja skaffa en kattkompis till henne men innebär detta att den nya katten skulle bli smittad av henne och också bära kronisk kattsnuva och isåfall är de väll etiskt fel av mig att köpa en till katt ?
( unless jag köper en vuxen redan vaccinerad katt)

Vilket torrfoder är de bästa för katter? Och hur vänjer man in nytt torrfoder hos en kräsen katt?

Jag vill kastrera henne snarast för hennes hälsas skull men är rädd för komplikationer, hur ska jag tänka mer positivt för det?

Är de fel att para en katt med kronisk kattsnuva? Skulle hennes kullar få det?

OberonsMatte
1

Var kattungen ovaccinerad när du köpte henne av uppfödaren?

Sajtvärd Katter iFokus

MonicaLagerquist
6

#0 Ja det är fel att para en katt med kronisk kattsnuva.Risken är stor att hon smittar kattungarna.

Eller blir sjuk själv.

Det är bättre att kastrera en planerad kastration på en vardag än att behöva åka in med en sjuk katt med livmordersinflamtion en helgnatt.

Risken finns dels att din katt blir sjuk i sambband med att en ny katt flytttar in pga stress .
Ja den nya katten kan bli smittad.

Ta aldrig hem en ovaccinerad katt.

Stolt ägare till tre La permer

Sandra12345
0

Ja hon var ovaccinerad när jag hämtade henne. Och inte bara det, stackaren hade mask också. Sånna där långa smala.
Oseriös uppfödare som lurade mig att hon var avmaskad och fullt frisk :)

Sandra12345
0

@2 så de är ingen bra idé att ens ta hem en ny katt? Jag tänker för hennes skull hon är ensam. Blir ledsen

Sandra12345
0

Eller menar du att jag kan ta hem en vuxen och vaccinerad katt?

MonicaLagerquist
0

Stolt ägare till tre La permer

Kattsnuva är ett samlingsnamn på infektion i de övre luftvägarna hos katt. Här får du lära dig mer om smittan, hur du förebygger den samt behandlar om din katt skulle drabbas!
OberonsMatte
5

#3 Alla huskattuppfödare är oseriösa eftersom ingen seriös uppfödare medvetet utökar ett redan befintligt huskattöverskott. Att sälja ovaccinerade kattungar är inte tillåtet inom registrerad avel.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
5

Jodå, hon kommer absolut att kunna bli vaccinerad. Katter ska dock inte bli vaccinerade när de är akut sjuka. Kontakta din veterinär så får veterinären undersöka katten och besluta om katten är frisk nog för vaccination. På katthemmen vaccineras katter regelbundet efter snuva, snuva är inget som är ovanligt när det gäller kattungar/katter som t ex har hittats ute (en vanlig kategori på katthemmen).

Kronisk kattsnuva är inte heller ovanligt, såsmåningom brukar kroppen kunna hålla tillbaka snuvan skapligt, men i samband med t ex stress kan den bryta ut igen. Till exempel om man flyttar, eller om livet där hemma förändras på något sätt.

Jag tycker inte att det är helt uteslutet att du kan skaffa en kattkompis MEN då måste båda katterna vara ordentligt vaccinerade innan, och du bör diskutera igenom det noga med din veterinär. Vänd dig sedan till ett seriöst katthem för adoption och diskutera igenom snuvan även med personalen där. Superviktigt att även den andra katten är ordentligt vaccinerad alltså. Du får också räkna med att någon av katterna (eller båda) KAN bli snuviga den första tiden där hemma (p g a stress).

Har man katter med kronisk snuva så bör man emellertid ha dem som innekatter och inte låta dem gå ute, för att inte sprida smitta vidare.

När det gäller torrfoder så bör man sträva efter ett högt innehåll av kött (protein) och ett lågt innehåll av kolhydrater. Generellt så är det bättre att ge katter blötmat än torrfoder. All övergång till ny mat ska ske väldigt långsamt, så att katten inte blir dålig i magen. Man minskar lite, lite på det befintliga fodret och lägger till lite, lite av det nya fodret. Och så fortsätter man minska på det ena och öka på det andra, lite i taget, över en längre tid. Blir katten dålig i magen så får man backa.

Det finns alltid en risk för komplikationer vid alla operationer, men kastrering är en rutinåtgärd och det är mycket ovanligt med komplikationer. Någon enstaka gång hör man talas om katter som inte tålt narkosen o s v, men att ha katten okastrerad är inget alternativ. När hon börjar löpa så kommer hon att bli väldigt stressad och galet högljudd i dagar, och risken är stor att hon börjar kissa "högt och lågt". Det blir inte bra varken för henne eller för dig.

Och ja, det är definitivt fel att låta para en huskatt med kronisk snuva. Dels för att katten inte är frisk. Och dels för att det redan idag finns ca 150 000 huskatter som saknar ett hem. I det läget avlar man inte fram FLER katter. Marknaden är mättad. Massor av katter och kattungar "står i kö" för att få ett eget hem. Och det är brist på hem.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
5

Ps. Är kissen 6 månader nu så är det hög tid att boka en veterinärtid och så får veterinären undersöka henne och se om hon är frisk nog för vaccination och kastrering. Glöm inte att även IDmärka din katt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.