Katter iFokus

Katter

Läst 347 ggr
MissClue
0

Kan chip flytta sig under huden?

Jag låg och gosade med familjens katt igår och kände något hårt under huden uppe på huvudet (mellan öronen). Ca 1cm och avlång grej som gick att flytta lite fram och tillbaka. Det enda jag kunde tänka mig är att chippet som sattes i nacken har flyttat på sig. Är detta möjligt? Och kan det vara farligt?

I love not man the less, but Nature more…

Herveaux
2

#0: Oh ja, chippen kan vandra iväg och kan vandra iväg långt.
Min ena hunds chip satt på bröstet nästan nere mellan frambenen, tex.

Jag har aldrig hört om något chippat djur som fått problem pga att chippet vandrat iväg.

// Harley

Lona
2

Ja, chip kan vandra i kroppen men det är inte farligt och de vandrar inte in i kroppen utan håller sig ytligt. Åtminstone på hundar så känns chipet ungefär som ett risgryn.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
1

#1: Äsch, du hann före! :-D

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Herveaux
2

#3: Hihi. 😇

// Harley

OberonsMatte
1

Ja, mina katter har chipstyrda foderautomater, men Rubens id-chip har förflyttat sig så mycket att han måste gå igenom foderautomatens avläsningsbåge för att automaten ska kunna läsa av hans chip och öppna sig. P.g.a. det har han ett extra chip i halsband också. (hade varit bättre om det hade förflyttat sig upp på huvudet istället).

När jag tänker efter är det kanske inte så bra om chippet förflyttar sig ännu längre och till ansiktet…🤔

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2021-01-08 23:55 av OberonsMatte
MissClue
0

Tack för alla svar, låter inte som att jag behöver oroa mig. Jag lider nog av det mer än vad älskade katten gör hehe, tycker det känns obehagligt att känna det. Men jag ska som OberonsMatte påpekar hålla koll så chipet inte flyttar sig närmare ansiktet.

MissClue
0

#5: haha ja då hade det varit en fördel med att chippet sitter uppe på huvudet. Det tänkte jag inte på när jag köpte chipstyrd foderautomat att det kan bli problem för avläsaren att hitta chippet för det sitter knepigt till.