Honkatt löper trots kastration
Jag har kastrerat min 4 åriga honkatt. 10 dagar efter kastration visar hon löpbeteende. Är det någon som har upplevt att katten gjort detta och sen slutat efter ett tag? Hon har nu löpt i 12 dagar.
Min veterinär vill göra ett ultraljud för att se om något finns kvar. Jag är inte så förtjust av att operera om henne då hon är extremt skygg och endast litar på mig. Finns det andra alternativ?
Katter kan ju bli mer keliga efter kastration är det så att det hon gör nu är en effekt av det? Hon var redan extremt kelig innan?
Tack för alla svar.
Orolig kattägare
Upplevde något liknande för många år sedan. Kissen jag hade då var 6 år när jag lät kastrera henne, hon fortsatte med löpbeteende resten av sitt liv.
Om din veterinär vill göra ett ultraljud på kissen, så tycker jag att du ska lyssna på veterinären och även om tanken på att kisse kan behöva opereras igen är jobbig, så tycker jag att du ska göra det, om veterinären säger att det behövs.
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_
Min första honkatt kastrerades 1987. Hon fortsatte löpa och veterinären sa att det blir så ibland p.g.a. att mikroskopiska hormonproducerande rester kan finnas kvar i vävnaden runt det som togs bort. Det han dessvärre även sa var att det enda som fanns att göra var att ge p-piller, så det gav jag tills juvertumörerna som kommit som ett brev på posten började blöda och vätska sig. Då fick hon somna in för gott, endast 10 år gammal.
Nuförtiden är ytterligare en operation ett självklart val, så gör inte samma misstag som jag.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2020-12-26 13:47 av OberonsMatte
Det kan handla om enstaka celler som är kvar som varken synd på ultraljud eller med blotta ögat vid ytterligare en buköppning. Alternativen du har är att ge p-piller eller Suprelorin av vilket jag främst skulle rekommendera Suprelorin då det endast innebär en injektion som sedan har i effekt i 1-2 år och det för inte med sig samma biverkningar som p-piller.
#1: Tack för svaret. Jag kommer absolut ta ett ultraljud. Har fått tid 14 januari. Så kommer att ha ångest fram tills dess med att få in henne i buren, ultraljudet och sen vänta på svar för att se vad som ska göras. Jag bara önskar att beteendet hade försvunnit av sig själv. Men hon har nu gjort detta i 14 dagar nonstop.
Gott nytt år!
#2: Tack för svaret. Beklagar verkligen det som hände din katt. Jag kommer absolut inte att använda p-piller då hon fick dessa i några år innan kastrationen och veterinärer såg under kastrationen att hon hade fått livmodersinflammation.
Jag bara önskar att det fanns andra alternativ än att operera om igen men kommer självklart göra det om det är det ända alternativet.
Gott nytt år!
#3: Tack för svaret. Är ju jätte tråkigt om jag ska utsätta henne för stressen av ultraljud om det kanske är så att det inte syns något. Kommer inte använda p-piller igen då hon fick livmodersinflammation av detta.
Suprerolin låter ju intressant. Jobbigt bara om man måste gå till veterinären för att förnya hela tiden när en kastration skulle ha tagit bort det helt.
Gott nytt år!