Katter iFokus

Katter

Etiketthälsa
Läst 337 ggr
Phio33
2020-12-26 00:12
0

Hes katt

Min katt, femårig sibirisk hankatt (kastrerad) har blivit hes. Han är vaccinerad mot kattsnuva, men visar nu viss symptom på ”förkylning”. Det piper svagt ibland när han andas, ungefär som när jag själv är täppt i näsan, och nu har han blivit hes när han jamar. Han sover mer än han brukar men äter bra och jag vill tro att han också dricker som han ska - har dock inte sett det just idag. Han är sig ganska lik när han är vaken: går med svansen högt, stryker sig mot benen osv. Men sover som sagt mer. Han går vanligen ut några timmar på förmiddagen nu vintertid och gör sina behov. De senaste dagarna har han bara varit ute nån timme och sen kommit in.

Andra symptom som vi har noterat: Han slickar sig ganska ofta runt munnen. Han får också typ en kräkreflex då och då, men utan att kräkas något. Dessa två symptom var de vi upptäckte först, för cirka tre dagar sen. Idag när jag tittar honom i halsen tycker jag att jag ser vitt slem långt bak (dock svårt att se…). Jag vet å andra sidan inte hur det brukar se ut!

Jag tog kontakt med veterinären idag via videosamtal. Jag fick göra en check av nackskinnet att han inte är uttorkad, vilket han inte är. Jag fick också göra nåt litet tryck vid halsen, och på kattens reaktion tyckte veterinären att det var okej. Vi räknade hans andetag, och andningen är lugn och bra. Det enda jag inte kollat är om han har feber, men han känns inte varm. Jag får kanske ta tempen imorgon ändå, för att vara säker.

Jag kan inte riktigt sluta oroa mig, trots veterinärens bedömning att avvakta hemma. Å ena sidan visar han eg inte så många symptom på förkylning - bara ”halsont”/hes. Kan katter ha ”bara halsont”?

Å andra sidan verkar det inte heller som att något har fastnat i halsen, då borde han väl inte gradvis bli hes (och slemmig?). Eller tänker jag fel?
Jag vill inte åka in med honom i onödan mitt i jul- och nyårshelg.

Uppkatten
2020-12-26 08:49
2

Katter kan dessvärre få kattsnuva även om de är vaccinerade, men oftast får de då lindrigare symptom än vad katter normalt får vid kattsnuva. Misstänker du snuva så bör du inte låta katten gå ut just nu, tänker jag, så katten inte smittar andra katter. Ö h t så bör man nog vara lite försiktig med att låta katten gå ut om man uppfattar att den inte riktigt "är sig själv", så hade det varit min kisse så hade den fått stanna inne i det här läget.

När en katt slickar sig runt munnen (mer än vanligt) så brukar det ofta indikera att katten mår illa. Kommenterade inte veterinären det?

Bra att du varit i kontakt med veterinär! Känner du dig inte trygg med veterinärens bedömning eller om du uppfattar att katten blir sämre eller att besvären inte ger med sig så får du försöka kontakta ytterligare en veterinär för en second opinion.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Pia-69
2020-12-26 11:31
2

Det du beskriver låter på pricken samma symtom som min bengal hade för en vecka sedan, när han blev hes så bokade jag tid hos vet, det visade sig att han hade akut gastrit och faryngit. Kräkningarna hade gjort honom hes p.g.a magsyran.
Jag tycker du ska boka tid till vet. Så fort som möjligt, förändrat beteende på en katt är ofta allvarligt eftersom det går lång tid innan de visar att de mår dåligt eller har ont.

Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Phio33
2020-12-26 12:19
1

#1: tack! Vi höll honom inne idag, han var ändå inte heller superpigg på att gå ut när han såg snön..! Tycker kanske att han är lite piggare idag, men fortfarande hes.

Jag tyckte nog det kändes klokt det som veterinären sa, men sen letar jag ju ändå efter saker att oroa mig för…

Phio33
2020-12-26 12:23
1

#2: Grejen är den att han har inte kräkts. Han för en sån där hulkning, som om han ska kräkas, men bara en. Jag har faktiskt börjat tro att det är ungefär som när vi harklar oss. Som om han tar upp slemmet från halsen.
Så jag tror inte det har att göra med magen eller kräkningar. Mer luftvägarna.

Glömde kommentera @Uppkattens fråga om veterinären kommenterade slickningarna. Nej, hon gjorde inte det men å andra sidan var det inget som jag lyfte fram så tydligt så det var kanske mitt fel. Jag fokuserade på halsontet osv.

Pia-69
2020-12-26 12:27
1

#4: Det gjorde inte min katt heller, han harklade sig mycket och när han väl kräktes kom det små pölar av klart slem. Antagligen innehöll det magsyra eftersom han tappade rösten och blev hes. Var även tröttare än vanligt.
Trots detta hade han aptit hela tiden så jag trodde inte att det var så allvarligt som det var…

Phio33
2020-12-26 12:48
1

#5: oj, ja det lät ju inte så bra… jag får kanske boka en tid hos veterinären ändå! Man blir ju lite lurad, som du skriver, av att de fortfarande äter.

Phio33
2020-12-26 12:49
0

#5: en fråga - vad gjorde de för undersökningar för att konstatera den diagnos som din bengal fick?

Pia-69
2020-12-26 21:41
2

#7: Han fick kontrastvätska och sedan sövde och röntgade de honom. Han blev bättre på några dagar efter medicin , fortiflora och skonkost.
Ja, jag tycker absolut du ska boka en tid och noga beskriva din katts förändringar och symtom. Lycka till och uppdatera oss gärna här!😊

Phio33
2020-12-26 22:27
2

#8: tack! Jag ska åka in imorgon, har pratat med veterinären igen. Katten är kanske något, något bättre. Men fortfarande hes och hängig.
Jag ska absolut uppdatera er. Tack för goda råd!

Phio33
2020-12-28 17:31
3

#0: här kommer en uppdatering. Jag åkte in med honom igår morse. Alla värden såg bra ut, så de misstänkte inte förkylning utan att något fastnat i halsen. Därför ville de söva honom för att kunna titta. Men pga många akut sjuka patienter så hann de inte utföra planerade undersökningen igår, han stannade därför kvar över natten och den gjordes idag.

De hittade inget men såg att han var röd och slemmig. Troligen hade det som suttit fast lossnat! Veterinären flaggade för att eftersom det vanligen är ett grässtrå som fatsnar, så kan de lossna och sen glida upp i nosen. Där kan veterinären inte gå in, men hon tyckte vi kunde vara uppmärksamma på om han blev väldigt snorig - då kan de skölja nosen.

Han är hemma nu och jag är sååå lättad. Han verkar må mycket bättre, men det kan möjligen vara ett resultat av lyckokänsla över att kommit hem från veterinären..!

Tack för goda råd och pepp.

MonicaLagerquist
2020-12-28 18:14
4

Då håller vi tummarna för att det vänder nu.

Stolt ägare till tre La permer

Pia-69
2020-12-28 20:19
3

#10: Va skönt att de inte hittade något allvarligt! Hoppas att han blir piggare och som vanligt igen.😊