Överviktig katt
Hej!
Jag har en katt som väger 4,3 kg idag, när hon kastrerades i augusti vägde hon 3,2 kg och behöver därför gå ner i vikt (har pratat med veterinär).
Hon har begränsats till 3 mushbollar en längre period men inget har hänt med vikten så nu ska jag testa bantningsfoder.
Kan jag sätta målvikten på 3 kilo och följa fodertabellen eller blir det alldeles för lite? Veterinären pratade också om att hon kunde äta 2,5 mushbollar om hon inte gillade maten men man brukar väl räkna 1 boll per kilo?
Hur gammal är katten?
Sajtvärd Katter iFokus
#1 hon har precis fyllt 1 år.
#2 Men då var hon ju bara en kattunge när hon vägde 3, 2 kg och då är det naturligt att hon väger mer nu. Som nyss fyllda 1 år kommer hon förmodligen väga ytterligare lite mer när hon är helt färdigvuxen.
Sajtvärd Katter iFokus
#2 Hon är väldigt rund om magen tyvärr. Hon är en abessinier och fullvuxna honor brukar väga 3-3,5 kg så jag tror hon hade mått bra av att gå ner i alla fall 0,5 kg.
#4 Jag är inte så insatt när det gäller mushfoder, men tycker att det låter märkligt att en så ung katt som äter så relativt liten mängd mush är eller bedöms som överviktig. Är magen utspänd eller är det hängmage hon har?
Sajtvärd Katter iFokus
Bantningsfoder (torrfoder) har dessvärre ofta motsatta effekten, d v s att katten går upp i vikt (egen tidigare erfarenhet). Har bara kunnat banta katt med bra effekt då jag använt Mjau blötmat (har aldrig använt mush). Tänk på att all bantning av katt måste ske väldigt långsamt. Snabb viktnedgång är direkt farligt för katt. I övrigt instämmer jag med #5.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#5 Hon har inte alltid ätit så lite utan började ge henne 3 mushbollar när jag märkte att hon hade gått upp så mycket i vikt. Hon har hängmage och magen är utspänd, när man tittar på henne ovanifrån är hon rund. 😅
#6 jag kanske sätter målvikten på 3,5 kg och utfodrar efter det men håller koll så det inte går för snabbt.
Tyvärr gillar hon inte Mjau (inte påsarna i alla fall) så jag får nog testa hills metabolic först. Använde du påsar eller tetrapack?
#7 Hur länge har du gett henne 3 mushbollar per dag? Är hon aktiv och verkar helt frisk och pigg i övrigt?
Sajtvärd Katter iFokus
#9 runt 2 månader men ibland har hon fått blötmat istället. Hon leker inte jätte mycket men är ändå med och tittar vad som händer. Hon har lite problem med andningen som vi ska testa behandla henne för.
#10 Förlåt, men utspänd mage av oförklarlig anledning i kombination med andningsproblem låter ännu mer oroväckande. Är det utrett vad andningsproblemen beror på?
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2020-12-23 09:51 av OberonsMatte
För tydlighetens skull, äter katten enbart mush (och ibland blötfoder istället)..? Inget torrfoder eller godis i någon form mellan måltiderna?
Sajtvärd Katter iFokus
#12 Jag försöker att enbart ge henne mush men vissa dagar tycker hon inte att det är så gott och då får hon blötmat istället.
Jag försöker att inte ge henne torrfoder eller godis men eftersom att hon bor med två andra katter kan det hända att dom smiter emellan och tar lite.
#11 Vi har varit hos veterinär och ska sätta henne på behandling men då hon har lite känslig mage ska vi vänta till efter nyår. Hon ska få koksaltlösning och nezeril några dagar för att se om det har effekt.
#11 förtydligande: nezeril och koksalt är inte behandlingen utan det är en receptbelagd medicin.
Vad är det för behandling hon ska få? Vilken diagnos har hon fått hos veterinären?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#16 veterinären var lite osäker på vad de kunde vara men kanske virus eller inflammation i nosen. Vi ska börja med koksalt och nezeril och sen onsior som ska dämpa inflammation och svullnad i nos och cerenia mot irritation i nosen.
Om det inte blir bättre ska vi kanske göra blodprov/virus/bakterieprov eller röntgen.