Katter iFokus

Katter

Läst 154 ggr
Milloren
0

Titta i munnen.

Jag har en stark och arg katt som kommer ihåg vad man gjort i evigheter, hur gör jag för att kunna titta honom i munnen?

OberonsMatte
1

Har du någon som kan hjälpa dig att hålla i kattens kropp så att du kan fokusera på huvud och mun?

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
2

Det bästa vore väl om ni kunde linda in kisse i en filt så att bara huvudet sticker fram. Viktigt att filten täcker framtassarna ordentligt, så att inte framtassarna kan "hitta ut" ur "filtpaketet".

Sedan håller en person kisse ordentligt insvept i filten (kanske kan man sitta på knä på golvet med kisse mellan knäna), och den andra personen fokuserar på kisses mun och tänder.

Är det omöjligt så är nog nästa steg att be veterinären om hjälp. Många katter är lättare att hantera hos veterinären, veterinären kan också ge lugnande om katten är rädd/stressad.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Herveaux
3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag säger som #2, gör ett kattpaket.

Hittade en video med samma teknik som min chef (hon är smådjurs-och hästveterinär bl a) visade mig när jag hjälpte henne att avmaska stallkatterna.

// Harley

Kattpatrullen
0

Jag rekommenderar veterinärbesök om det är en utvärdering som ska göras. Precis som sagts tidigare är många svårhanterade katter mer passiva hos veterinären.

Om din katt i övrigt är okej att hantera (och det inte är någon grundlig undersökning som krävs) hade jag faktiskt rekommenderat att försöka helt utan tvång. Försöka lyfta och få kika på tänderna i samband med gos och klappar. En av mina som är väldigt lätthanterad i övrigt blir väldigt bråkig om man försöker hålla fast honom eller linda in honom i filt o.s.v. Och det är faktiskt samma med min skyggis (även om jag aldrig öht hade fått undersöka hennes mun oavsett metod).