Katter iFokus

Katter

Läst 207 ggr
Lunisen2019
0

Ronaxan mycoplasma

Våran lilla katt har blivit diagnostiserad med mycoplasma och äter nu ronaxan 2 tabletter om dagen och ska göra det i 20 dagar.
Någon mer som har medicinerat sina katter med detta?
Vad har ni då upptäckt för symptom?

Uppkatten
0

Vi hade en väldigt snuvig halvstor kattunge på katthemmet som jag vill minnas hade mycoplasma felis. Det var den allra snuvigaste kattunge jag har sett - någonsin. Det bokstavligt talat rann tjock gul gegga ur ögon och nos. I mängder (det var kladd "överallt" i rummet…). Vill minnas att den kissen fick ronaxan.

Katten blev så småningom av med sin snuva och fick ett för-alltid-hem hos en familj och deras tidigare katt. Har inte hört annat än att allt gick bra.

Men sedan finns det väl ytterligare en typ av mycoplasma hos katt vill jag minnas.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lunisen2019
0

Våran kisse på 1,5 år började hosta för ungefär ett år sedan men den vet som kastrerade henne sa till oss att avmaska och se om det gick över. Nyligen så valde vi att kolla upp hostan och efter röntgen och prover så visade det sig att hon hade mycoplasma, vet dock inte om veterinären sa om det var någon speciell typ?

Uppkatten
1

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Mycoplasma felis är en naturlig del hos kattens normala bakterieflora, men kan också orsaka infektionssymtom, framförallt lindrigare ögoninfektioner i form av ...