Katter iFokus

Katter

Etiketthälsa
Läst 410 ggr
MonicaLagerquist
0

Vad väger era katter?

Har ni koll på hur mycket era katter väger?

Stolt ägare till tre La permer

Uppkatten
0

Jag väger ena katten flera gånger per år, och tycker att det är jätteviktigt att ha koll på kattens vikt. Detta eftersom viktnedgång kan vara första tecknet på allvarlig sjukdom.

Och Viktuppgång i sin tur är svår att hantera hos katt om den har fått gå för långt.

Andra katten låter sig inte hållas/lyftas/bäras så hennes hull får jag försöka ha extra koll på när hon äter (d v s jag får känna igenom henne). Tydligen så kan man lära skygga katter att väga sig själva, men jag har ännu inte hittat någon bra våg för detta (ska ta tag i det när coronan lugnat sig i samhället).

Men som sagt: viktigt att ha koll på kattens vikt.

Kan tillägga att ena tjejen väger 4,2 kg, och den andra ett par hekto till. Skyggisen väger kanske en gnutta i överkant, men eftersom hon har begynnande njursvikt så vill veterinären inte att jag försöker få ner henne i vikt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2020-12-03 09:20 av Uppkatten
Marinas Mix
0

Miss Alice väger 3,8kilo och hon är pytteliten, jämfört med förra kissen Miss Felicia, som vägde 5,8

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

MonicaLagerquist
0

Jag väger mina katter en gång i veckan och för in det i ett exelblad på datorn.
Så bra att ha koll s¨att de inte går ner eller upp okontrollerat.

MonicaLagerquist
0

Idag vägde
Kombi 2580
Kråkan 3010
Dessie 3200
Satake 2260
Comet 1540

OberonsMatte
1

Jag väger mina katter då och då, men eftersom det var ett tag sedan blev jag påmind om det nu och så här mycket väger de idag:

Lotus (Norsk skogkatt, hane) 16,5 vecka: 2,3 kg

Milou (Norsk skogkatt, hona) 3,5 år: 5,1 kg.

Ruben (Birma, hane) 9,5 år: 3,7 kg

Oberon (Ragdoll, hane) 12,5 år: 5,4 kg.

Det som förvånade mig mest var Oberons relativt låga vikt. Han brukar väga närmare 6 kg, vilket visserligen är för mycket för honom, men lite oroad blev jag ändå nu. Jag har inte reagerat på (eller ens märkt!) att han känns ovanligt smal så det visar ännu en gång hur lätt det är att missa smygande viktförändringar.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2020-12-03 22:58 av OberonsMatte
MonicaLagerquist
2

Men nu kan du ju ha koll så att han inte tappar mer.

OberonsMatte
1

#5 Ja, det ska jag absolut ha.

När Moltas dog verkade Oberon lite deppig ett tag och eftersom han HAR varit överviktig har jag sedan ganska lång tid tillbaka begränsat maten lite när det gäller honom. Han har även börjat gå med på att äta mer blötmat än tidigare och varit mer aktiv sista tiden nu när han börjat leka med nytillskottet Lotus, så hopp finns om att det är en naturlig viktnedgång,..men mer än så här bör han inte fortsätta att gå ner så nu kommer jag väga honom många gånger den närmaste tiden.

Sajtvärd Katter iFokus

Fridaaaa
0

Bara när de är inne för vaccination men inte annars.
Gpr på hullet

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ajax1
1

Ajax, 5,5 kg. Var hos veterinären nyss för vaccination. Jag tycker nämligen att han är väldigt smal, har en tydlig "midja".
Men icke… veterinären så att han är perfekt. Hon sa att det är så många överviktiga katter som kommer in, vi ska lätt känna revbenen. Viktigt att tänka på !

cattisa
1

Kurre ca 3-4 år väger 5,4 kg.
Han är nog ganska lagom i hullet, definitivt inte för tjock. Han är min första (semi)långhåriga katt. Det är mycket enklare att se på en korthårig katt om vikten är lagom eller för låg eller för hög.

Jag tar upp honom i famnen och ställer mig på vågen och hoppas hinna läsa av innan han vill ner. Sedan ställer jag mig själv på vågen och räknar minus. Brukar komma ihåg det med ett par veckors mellanrum.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

jollycox
1

Vi väger våra katter ungefär en gång i månaden för att ha koll på viktuppgång/nedgång och kunna åtgärda i tidigt skede eller om det skulle bero på sjukdom.
Både min Elvira och mammas Luna väger 5,5-5,6 kg(norsk skogkatt).

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin