Katter iFokus

Katter

Läst 207 ggr
Lunisen2019
0

Någon mer katt med dålig mage? Söker tips!

Skriv här om dagen ett inlägg om min katt som skvätter bajs (utan diarre)…
Nu har vi dock upptäck att det VAR diarré, kanske gömde sig med alla kisshögar.

Söker ytterligare tips och råd…
Denna herre har haft magproblem många gånger och går på specialkost från veterinären. Vi har varit supernogranna och har även behandlat med fortiflora två tillfällen. När vi var hos veterinären så gjorde de en tarmtömning men sade att han har känslig mage och att han kanske kommer reagera med diarré då och då. Vilket såklart är jobbigt av praktiska skäl för tyvärr fastnar det i pälsen på honom :( Och under tassarna ibland.

Har någon annan en katt med magproblem och kanske tips på hur ni handskas med dessa praktiska problem, som kladd i pälsen, på golvet..? Tycker så synd om honom men enligt vet så är det inget fel mer än känslig mage och vi gör allt vi kan <3

Uppkatten
0

Har ni tagit avföringsprov på honom? Jag tänker på att t ex kattens eget coronavirus kan ge diarré av och till hos en del katter.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lunisen2019
0

Ja självklart, vi har gjort en hel utredning hos vet :) Inget virus eller annat avvikande hittades.

Kattpatrullen
0

Jag har läst att många med IBD-katter använder Saccharomyces boulardii (en typ av jäst) som kosttillskott för att hjälpa katterna vid diarré. Det går att beställa t.ex. via Amazon och kanske kan vara värt ett försök.

lizton
0

#0: Du kanske kan ge fortiflora regelbundet? Jag har gett Prokolin som också är bra mot dålig mage/diarre´. Prokolin är en pasta som man trycker ut ur en tub. 2 ml för en katt på 5 kg. Jag har bara gett 1 ml för då är det lättare att gömma det i en liten kula rå nötfärs.(Katten älskar rå nötfärs) Det är väldigt effektivt. Man ska ge det 2ggr/dag och det finns ingen begränsning för hur länge man får ge det, för det är helt ofarligt. Man ska fortsätta att ge det under några dagar även om katten blivit bra i magen.

Blötfoder är snällare mot magen än torrfoder. Min katt tål Bozita blötfoder, men han kan bli dålig av andra sorter som Mjau eller Whiskas.
Hoppas din katt blir bra i magen!

Lunisen2019
0

Ja vi har ju specialfoder till honom där vi efter tarmtömningen endast gav mjukmat i 2 veckor och sedan gav vi både mjukmat och hårt foder, men senaste tiden har vi endast gett hårt foder vilket kanske inte funkat så bra för lille magen. Vi ska börja behandla med fortifiera och mjukmat kommande månaden, men som du säger kanske vi även ska fortsätta med fortiflora regelbundet framöver?