Katter iFokus

Katter

Läst 556 ggr
kitte94
0

Kattunge mjölktänder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är lite orolig för min mammas kattunge. Hans vuxentänder har kommit upp men mjölktänderna har inte lossnat. Borde vi boka tid att kolla dom eller finns det fortfarande hopp att de kan lossna av sig själva? Han är född 1maj

Maria
2

Min ena katt hade dubbla tänder ett tag men mjölktänderna lossnade självmant.
Katten på bilden ser däremot lite röd ut i tandköttet och är tanden inte lös och svajig utan sitter fast ordentligt så hade jag kontaktat veterinär.

/Maria

Uppkatten
3

Så här står det i en veterinärfrågespalt såg jag: "Om mjölktänder inte trillar av sig själva så kan de behöva opereras bort för att inte störa de permanenta tändernas utväxt. Det är inte ovanligt med “dubbla” hörntänder men sitter mjölktänderna kvar efter 6 månaders ålder så bör de absolut opereras bort eller tidigare om man ser att de permanenta hörntänderna ser ut att komma för långt in dvs de passar inte ihop med hörntänderna i motstående käke."

Det bästa är kanske att ta kontakt med veterinär för diskussion, eftersom kunskapsläget kan förändras över tid och man alltid måste se till den enskilda kattungen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

kitte94
1

Jo läste det.
Ska kontakta veterinären och se vad dom säger.

OberonsMatte
1

#0 Jag kommer inte ihåg hur länge mina katter har haft dubbla hörntänder, men har för mig att några varit ganska sena med att tappa dem. Återkom gärna och berätta om tänderna behövde dras ut eller om de hann lossna av sig själva.

Sajtvärd Katter iFokus

silverfiisk
0

Jag lånar tråden lite..
Hur vet man om kattungen har bytt tänder? Går det att se på något sätt? Har inte märkt att han tappat några tänder, men det kanske man inte brukar göra.

OberonsMatte
1

#5 Jag har läst att det ibland kan krävas röntgen för att avgöra om det är mjölktänder eller permanenta tänder katten har, så det är inte alltid helt lätt att se skillnad, även om utväxta permanenta tänder såklart är större.

Om man inte tittar i kattungens mun med jämna mellanrum så missar man ofta tandbytet om man inte råkar hitta en tappad tand någonstans.

När jag hittade mina första katters tappade mjölkhörntänder (huggisarna) så sparade jag dem i en liten träask i bokhyllan i flera år ända tills en annan katt puttade ner asken så att den gick söner och flera av tänderna försvann. Då slutade jag spara tänder.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2020-11-25 16:51 av OberonsMatte
kitte94
3

Han har tappat höger tand under natten! Så kanske ska ha is i magen med den andra.

kitte94
3

Och nu har andra tanden ramlat! Tack och lov.