Katter iFokus

Katter

Etiketthälsa
Läst 129 ggr
Uppkatten
2

Tovskärare/tovutredare

Använder du tovskärare/tovutredare till din katt? Hur/när använder du den? Hur/när använder du den inte? Hur reagerar katten? Uppfattar du det som obehagligt för katten?

Har testat lite på min långhåriga skyggis, men eftersom hon vill att allt ska vara lika-lika-lika, alltid, så har jag svårt att avgöra hur tovskärare på katt fungerar. D v s hon reagerar definitivt på den, men å andra sidan så reagerar hon lika starkt om jag använder t ex en kam som hon inte blir kammad med på samma sätt, varje dag, vid samma tidpunkt o s v…. "Det måste vara lika!".

Provade att "kamma" min korthåriga katt med tovskäraren, och hon reagerade ö h t inte (hon har å andra sidan inga tovor heller). Vilken är din erfarenhet?

Kan tillägga att klippmaskin inte fungerar annat än om skyggisen är sövd hos veterinären, och att hon helst inte ska sövas/ges lugnande p g a begynnande njursvikt. Pest eller kolera alltså.

Men vad säger "en vanlig" katt….?

Kan tillägga att hon har en hel arsenal av bra kammar av olika slag, sax, flera tovutredare, egen klippmaskin mm…. Så det är inte prylar som saknas här hemma…. Mer kattens vilja att samarbeta…. 😊

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.