Katter iFokus

Katter

Läst 217 ggr
madebyinferno
0

Fråga om kattungar, låda & strö!.

Har tagit hand om ett par kattungar som nu är 14-15 veckor, jättegulliga givetvis! Äter,skiter och sover när de inte leker och busar såklart!

Nu till problemet, har kört med samma Kattsand (kristaller) som förra ägaren, men ena kissen doppar rumpan i det så de fastnar, och krafsar han bort dem så blöder det!
Försökte byta till papperspellets igår, dels för rumpproblemet och dels för att det sprids kristaller att gå på i hela huset efter ett toa besök!
Okej så långt men de verkar bara kissa där, nr 2 placerades utanför!?
Köpte givetvis kristaller igen idag och vips var det fullbajsat av ungarna efter ett par timmar, men jag fick också skölja av ena ungen för han hade en massa kristaller som fastnat i rumpan….

Tips på erat favoritströ och hur jag ska göra med ungen som doppar rumpan?

Uppkatten
6

Kristaller och papperspellets är många katters "hat-strö". Slopa dem, tycker jag.

Får katten själv välja så vill de vanligtvis ha ett lerbaserat strö - UTAN parfym. Everclean tycker jag själv har bra parfymfria alternativ.

Vill man ha ett mer miljövänligt alternativ så rekommenderar jag SoftCat.

MEN - att det blir Kattsand över hela golvet, ja, det är svårt att komma ifrån. Det är något som de flesta kattägare brottas med…

Och att det fastnar i rumpan, ja, så kan det vara, inte minst om man har långhåriga kattungar… Har man en kattunge som doppar rumpan i sanden så kanske man får klippa lite i rumpan om det är en lurvig sort.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MonicaLagerquist
6

Instämmer med #1.
Klumpbildande parfymfri sand.Stora öppna lådor.Mycket sand i lådorna.

Stolt ägare till tre La permer

19Mikaela93
0

Rekommenderar EverClean eller Monster Kattsand

sofha11
0

Jag tycker om monsters Kattsand, det finns en sort som är specifikt för långhåriga katter och kattungar. 😊