Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 598 ggr
Brittiska
2

Ensam innekatt

Jag har läst en del nu om att man ska skaffa två katter. Min uppfödare såg helst till att jag har min kattunge som ensamkatt och innekatt. Rasen ska var tydligen lugn och trivas bra själv. Han fick inte så mycket utrymme av sina syskon men nu är han så glad och social.  Nu är han 4 månader och jag har varit hemma med honom i 1,5 månad. Jag kommer förmodligen arbeta hemma hela hösten, dock är jag orolig över hur jag ska vänja honom att vara själv när jag väl börjar arbeta heltid annanstans. 

Han har fått vara själv som längst 4 timmar, men där går min smärtgräns för jag vill inte att han ska vara ensam för länge när han är så liten. Han har dessutom fått bo hos min mamma när jag har åkt iväg och det trivs han med. 

Han följer ju efter mig överallt och vill vara med mig. . Han sover med mig om nätterna, är det ett okej beteende? För jag har läst att katter är mest aktiva på nätterna. Ska jag försöka få honom att vända på dygnet? Jag vill ju inte att han ska bli för beroende av mig så att han klarar sig själv när jag börjar åka till jobbet. När jag är hemma med honom på dagarna vill han vara med överallt, han leker, gör sitt behov, sover, äter och går på min dator. Han har även börjat leka mycket själv så det underlättar en aning. 

Finns det någon trappa man kan följa för avvänjningen efter 3dje månaden? hur har det gått för er som haft ensamkatter? Tips och råd välkomnas :)

Soligajag1
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan , Jag är en sådan person som inte vill lämna katter ensamma , trots att jag har 2 st , ( bröder ) . Jag har alltid jobbat heltid , så när jag har jobbat , tex mellan 08-16.30 , då har en kompis kommit till mig , gett katterna mat , vatten , rensat kattlådan och stannat med kissarna en stund . Sen tror jag man ska skaffa sig 2 katter så har dem sällskap av varann. 😊😻😻Dem är 12 år , bröder , Knatte o Tjatte . Är mycket tillgivna . Men ändock olika , den ena lugn och den andra busig. 😸 Är jag borta över natten sover min vän över i min lägenhet . 😊👍

HH 🙂

Ragdolls2
2

Om jag vore du skulle jag ändå starkt överväga att skaffa en till. Har själv bäst erfarenhet av att ha två katter tillsammans. Har nu två st ragdoll (också lugn och social ras). Skaffade först en och sen den andra när den första var ett år så är alltså ett år emellan dem. Dessa två är bästa kompisar, leker, busar och myser tillsammans men båda två är också väldigt sociala med mig och följer mig i princip överallt och sover i min säng på nätterna. (Så apropå din fundering kring dygnsrytm hos katt så tycker jag inte alls du ska bekymra dej, det är ju bara skönt om man har relativt lika-mina sover oftast hela nätterna men kör igång rätt tidigt på morgonen och sen sover de även en hel del under dagen, katter sover ju mycket överlag). Om du skaffar en till, vilket jag ändå tycker eftersom de allra flesta katter mår bra av en kompis och du som människa kan aldrig ersätta umgänget med en annan katt. Plus att den ju dessutom kommer bli en hel del själv när du inte jobbar hemifrån längre. Eftersom din katt är ung skulle jag ha skaffat en till, gärna kattunge som ju då kommer vara van vid andra katter eller en i ungefär samma ålder, och dessutom en katt som påminner om din i personlighet så dom har likartade behov av lek osv.

spontaneous
2

Tycker att du ska börja med att ensamträna katten nu när du jobbar hemma och den är ung så att du inte får problem sen när du börjar jobba på heltid.  Om katten inte klarar av att vara ensam och är soppas fäst vid dig kommer inte en till katt att hjälpa så mycket då den kommer bli stressad över att just du inte är där. Sedan tycker jag att har du ekonomin så vore det bra att överväga att skaffa en till så att katten har en liten vän.

Magrat
2

Jag hade två bröder till att börja med, men när de var i sjuårsåldern fick Spencer en tumör i levern och fick somna in. Vi tänkte ju direkt att nu måste vi skaffa en katt till så att Elmer inte blir ensam. Men han blommade upp rejält när hans större bror gick bort. I början var han lite förvirrad och ledsen.

Men efter typ två veckor blev han som en annan katt. Han gillar att vara kung i sitt eget revir (lägenheten plus innätad altan)

Enda skillnaden är ju att vi sällan är borta bägge två i mer än max sex timmar iom att vi har hundar också. Är vi iväg över natt så kommer det en kattvalt och kikar till honom.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell