Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 524 ggr
OberonsMatte
1

Vad lyssnar katter bäst till?

I samband med namnförslag dyker det alltid upp påståenden om att katter bör ha namn som börjar på S eller innehåller s-ljud med förklaringen att att "katter lyssnar bäst på det".  Stämmer det?

Min första egna katt hette Simone, vilket jag tyckte kändes extra bra just för att det började på S. Jag märkte dock ganska snart att det fanns ord utan S-ljud som hon lystrade lika bra (om inte ännu bättre) till : "Mat" lärde hon sig väldigt snabbt, likaså "Borste" och (vill du)"Gå ut". Både "mat", "borste" och "gå ut" var saker jag sa med ett speciellt och lite överdrivet tonfall och betydde saker som hon förknippade med något positivt.

Mina nuvarande katter heter Moltas, Oberon, Ruben och Milou. Alla vet vad de heter men den som lystrar/reagerar tydligast och snabbast på sitt namn är Oberon (helt utan s). Han kommer alltid på en gång när jag ropar på honom utomhus, antingen som skjuten ur en kanon eller vankande i sakta mak. Att han nästan tvångsmässigt kommer så fort jag ropar är en del av hans personlighet, de andra katterna är mer självständiga och kommer när de tycker att det finns en anledning att komma.

Att de "vet vad det heter" innebär dock inte att de lystrar till sina namn om någon annan än jag ropar på dem, så det verkar alltså inte bara vara namnet de lär sig utan namn+röst, när de lärt sig att förknippa rösten med något positivt (katten utvecklar ju samhörighet med sin ägare).

När jag är ute med katterna går katterna lösa och för att slippa ropa deras namn med jämna mellanrum brukar jag skramla med nyckelknippan istället och det har alla lärt sig lyssna till väldigt snabbt. Om någon annan skramlar med nyckelknippor kan de komma springande, men tvärstanna när de ser att det inte är jag som skramlar.

Det klassiska "kss-kss-kss"-ljudet för att locka katten till sig reagerar mina katter aldrig på.

Vad lyssnar era katter bäst på?

Sajtvärd Katter iFokus

Calcifer
0

Jag kuttrar till Nox, som då i princip alltid kuttrar tillbaka. Det lyssnar han mest på. Sen om han är på väg att göra något han inte får (är dock sällan, har inte många regler) så gör jag ett mjukt ssss ljud och det lyssnar han på och avstannar mitt i sin rörelse. "Noxen" lyssnar han också på, men tror det har mer med min röst att göra än något annat. Elrond är en typiskt katt i den mån att han lyssnar när han behagar lyssna.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Fridaaaa
1

aldrig märkt skillnad
snarare vad man lär det :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

spontaneous
0

Var inte så svårt att lära hennes egna namn, redan från en ung ålder gav jag henne massa beröm och gott när hon reagerade, oberoende på hur mycket, bara jag sa hennes namn så nu kan jag/eller vem som helst ropa efter henne vart man än är och hon dyker upp inom nolltid. Däremot har jag också lärt henne att när jag gör ett kort "Shht" ljud (när man försöker tysta ner någon) så vet hon att hon har gjort något som är fel och måste sluta upp. Så om hon är på matbordet och jag säger "Irish shht!" så hoppar hon ner direkt. Eller ifall hon håller på och tuggar på något hon inte ska så är det bar att säga "Irish shht!" så slutar hon upp.

MonicaLagerquist
0

Mina katter heter ju Kråkan.Kombi,Dessie och Satake sen har jag ju Kai kvar och de kommer på inkallning utan besvär,

Jag kan kalla in den en och en eller så ropar jag katterna och då kommer hela högen.

Jag tror att det där med S är en myt.

Stolt ägare till tre La permer

Belimas
0

Jag har haft katter med s i namnet och katter utan s i namnet och alla har "lyssnat" på sina namn och kommit när jag har ropat. Nuvarande heter Luna och hon kommer alltid springande när jag ropar så definitivt en myt att katter lyssnar bättre på namn med s i enligt min åsikt.

Syntium
0

Såg en YouTube video om detta, det var en veterinär som sa att katter lyssnar bäst på namn och ljud som liksom går uppåt i slutet. Svårt att förklara, ska se om jag hittar den. Men det tror jag mer på än s-ljud.

"I'm too old for this shit."

Syntium
6

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hittade den

"I'm too old for this shit."