Vingelsjuka hos katt
Hej, jag kom över ett begrepp vingelsjuka och efter en snabb googling av ämnet så verkar de vara något som drabbar stockholms katter allra mest. Detta enligt Google är något som också smittar till människor och symptomen hos människor blir då ” scitzofreni,bipolaritet eller depression”. Jag blev väldigt förvånad av att läsa detta. Någon som har erfarenhet av vingelsjuka hos sin katt? Hur märkte ni symptom? Och vad hände efter diagnos? Någon som vet mer om smittan mellan människor och katter? Sorry om de finns en tråd om ämnet men hittade icke.
Eftersom man inte vet hur den smittar men tror att katter får det genom sina bytesdjur tvivlar jag på att de människor som har antikroppar fått det genom smitta av katter.
Sjukdomen är ganska begränsad till Mälardalen, Uppland och Bergslagen. Och är ovanlig i Sverige.
Vingelsjuka förekommer hos katter och hos hästar, vet jag. Jag hade ett russ när jag var yngre, och russets pappa fick vingelsjuka och togs då ur avel. En av mina tidigare katter misstänktes ha vingelsjuka, veterinären anförde argument som att katten inte kunde dra in klorna helt + att den var vinglig (en äldre katt, jag vände mig till veterinär för att katten blivit vinglig). Vingelsjuka kan dock bara fastställas via obduktion, vilket veterinären var noga med att påpeka. Katten var gammal och njursjuk och när den hade vätskats upp försvann vingligheten. Inte läge för obduktion alltså, och ingen vingelsjuka (ja, jag var rätt irriterad på veterinären, katten hade aldrig kunnat dra in klorna mer än så där). Har även hört talas om katt med misstänkt vingelsjuka på katthem, vill minnas att den katten fick avlivas till slut (den kunde inte hålla balansen ö h t längre stunder).
Man hör inte talas om vingelsjuka hos katt särskilt ofta (jag har bara hört talas om något/några enstaka fall - någonsin), varför jag tror att det inte är särskilt vanligt. Jag har aldrig hört talas om smittoöverföring till människa, varken när det gäller häst eller katt…?
Såg att SVA har en del information. De är därtill en trovärdig källa, enl. min uppfattning.
https://www.sva.se/djurhalsa/djursjukdomar-a-o/vingelsjuka-bornavirus-hos-katt/
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
"Numera finns tester för att fastställa diagnosen hos levande katter, genom molekylärdiagnostik och i blodserum, tester utvecklade av Jonas Wensman på SLU" står det på Wikipedia, jag vet dock inte hur tillförlitlig den uppgiften är?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Så här skriver man dock 2019…
https://www.slu.se/forskning/kunskapsbank/publicerat/sport--och-sallskapsdjur/katt/vingelsjuka/
Informativ film/föreläsning: https://www.skk.se/sv/Agria-SKK-Forskningsfond/Katt/Kattens-halsa/Vingelsjuka-hos-katt/