Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 876 ggr
[Elelli]
0

Råkade klämma tassen

Min vän skulle putta igen dörren (stängde inte den helt) och kattens framtass kom emellan. Jag sprang efter honom ut och kollade, klämde och kände, han gjorde inte ett ljud. Han stödjer på tassen när han går, den är inte svullen eller varm, han har busat som han brukar men han haltar lite. Han myser och sover som han ska, lade tassarna under sig sådär som katter brukar göra när han vilade. Trampdynorna ser bra ut och klorna lika så. Detta hände för två timmar sedan och han har sovit nu en stund så jag har inte sett hur han mår för tillfället. Han har även ätit som vanligt. Vet. sa att vi skulle avvakta eftersom det lät som en stukning. Men katter är ju bra på att dölja smärta och jag blir väldigt orolig. Tänkte ringa firstvet och prata med dom men vill vänta tills han vaknat så därför vänder jag mig hit så länge. Någon som har råkat göra samma och hur har det blivit? Jag funderar på att åka in imorgon ändå eller ikväll om jag märker att det på något vis blivit värre. Någon som varit med om samma, hur har det gått? Jag känner mig som världens sämsta djurägare och har gråtit sen det hände. Jag är orolig att han brutit någonting men veterinären sa att de inte stödjer på benet alls isåfall - stämmer det?

Karmatarerskanise
1

Men alltså om han inte visar ett enda tecken på smärta förstår jag inte vad du är orolig för 8ch absolut inte varför du skulle kontakta first vet. Man kontaktar ju veterinär om katten tex haltar eller inte stödjer på benet. Inte om den är som vanligt.

silverfiisk
2

Ta det lugnt, olyckor händer. Om veterinären har sagt att det troligtvis är en stukning och att du ska avvakta så lyssna på det. Du kan lita på vad veterinären säger. Skulle du märka att katten har ont senare så är det bara att kontakta veterinär igen och ta det vidare därifrån. Det är lätt att stressa upp sig i ”onödan”, så försök att ta det lugnt. Är du hetsig och stressad så känner katten av det, och det kommer inte att göra saken bättre. Avvakta och se om det blir bättre eller sämre.

[Elelli]
3

#1 Han haltar ju som jag skrev.

Uppkatten
2

Eftersom han haltar lite så har ju något hänt med tassen, därmed inte sagt att det behöver vara allvarligt. Om veterinären har sagt att det är OK att avvakta lite så kan du säker göra det, men ha lite extra koll bara så att katten är glad och äter och så där. Däremot bör det ju ge med sig på några dagar, eller i alla fall bli tydligt bättre.

Och tro mig - sånt här händer. Det betyder inte att man är en dålig kattägare. Otur hör dessvärre livet till. ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Elelli]
1

#2 Jag är bara orolig eftersom vi tog hand om en hemlös katt en gång som inte visade något tecken på smärta och liknande men när vi åkte in för vaccination visade det sig att bakbenet var brutet. Så därför är jag rädd att han döljer smärta nu och vill mest dubbelkolla. Han är liten än och vill inte någonting ska växa fel på honom. Han stödjer på benet när han går, men haltar som sagt. När han äter stödjer han inte på benet som katter brukar.

Uppkatten
0

#5 Avvakta till i morgonbitti då, och så bestämmer du då hur du ska göra. Men ring tidigt om du vill ha en jourtid, för sådana kan ju vara lite svåra att komma över.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Elelli]
0

#4 Ja, sånt händer. Det var ju en olycka men det gör ont inombords. Tycker också det bör ge med sig snabbt om det bara är en stukning så jag hoppas det går över snabbt. :-(

Uppkatten
0

#7 Man vill alltid skydda sin katt mot lidande etc, och det är ju en otrolig tur att det är så. Men olyckshändelser kommer alltid att kunna ske, även om vi säkert förebygger en väldigt stor del av dem… ❤️

[Elelli]
2

#8 Så är det. Jag får iallafall hålla koll och hoppas det läker snart. Om inte annat får jag kontakta vet. :-(

Uppkatten
1

Ja precis. Lite is i magen nu i kväll, och märker du att besvären inte ger sig relativt snart eller om katten blir allmänpåverkad/verkar få mer ont/inte vill äta o leka o s v så får du kontakta veterinär på nytt.

Jag håller tummarna för att det går fort över! ❤️Säkert bra om du klappar katten mycket och har den nära dig nu i kväll om katten tycker det är OK. Vill minnas att beröring kan ge viss smärtlindring.

[Elelli]
2

#10 Tack för tips. Jag har hållit mig i hans närhet nu, klappar och har haft honom i knäet och gett honom mat och lite godis. Usch vad detta tar på samvetet. Just nu sover han som sagt, men jag sitter ändå här och hoppas vilan hjälpt honom lite. Han verkar iallafall inte ha ont när jag rör honom. Har känt lite på tassen men han vaknar inte så jag hoppas han inte har så ont ändå.

Uppkatten
0

#11 Det låter bra tycker jag.

[Elelli]
3

Efter sin tupplur haltade han fortfarande men använde iallafall benet lite mer. Nu, några timmar senare verkar det dock bättre. Haltar fortfarande ytterst lite men stödjer sig mer på tassen än tidigare. Leker och busar. Hoppas det fortsätter så.

S.L
0

13 låter som en stukning. Men du kan ringa vetrinären och boka tid idag om du känner att det kommer lugna dig lite. Men låter som en förbättring tycker jag. Du ska iaf få plus i kanten att du vart så snabb på kontakta vetrinären 👍

[Elelli]
6

#14 Det är några dagar sedan nu och allt har läkt bra med tassen, han haltar inte längre och är som vanligt. 🤗

Uppkatten
1

#15 Skönt att höra! ❤️

S.L
0

15 Skönt att höra 👍