1 eller 2?
Jag vill (ska) bli med katt i framtiden så nu diskuterar jag med mig själv om jag ska ha en eller två stycken. Jag vill kunna "göra saker" med katt(erna) som lära dom gå i koppel, ta med på cykel och så kanske, så jag tänker att smidigast är väl att skaffa en. Samtidigt så har två katter säkert mycket utbyte av varandra om de känner varandra, kanske till och med är syskon. Men hur klickertränar man ens två katter samtidigt?
Och en annan sak, om man har två katter och en blir dålig i magen, hur vet man vilken katt det rör sig om?
"I'm too old for this shit."

Mina katter vill ha sällskap av varandra.
Så jag skulle rekommendera dig att skaffa två.
Om men ser att någon av katterna är dålig i magen så får man helt enkelt passa dem vid lådan så att men ser vem av dem det är som är dålig i magen.
Stolt ägare till tre La permer
Jag skulle absolut rekommendera två katter. Unga katter är mer stressade om de lever som ensamkatter, har jag läst nyligen. Och vi människor kan aldrig ge katten den lek o stimulans som andra katter kan ge.
Välj riktigt trygga och sociala katter (som "gillar alla") om du tänker ha dem med dig i olika sammanhang.
Dock tror jag att du ska nöja dig med att ta med en katt i taget ut. Så gjorde jag när jag hade koppel-katter, just för att jag lättare skulle kunna sätta katten i säkerhet om det t ex dök upp en lös hund eller en grävling eller liknande.
Och som Monica skriver: är någon katt skruttig i magen så får man hålla sig hemma och ta reda på vilken katt. Hör man att någon katt kräks så får man gå dit och kolla vilken katt det är. Man bör också ha lite extra koll på sina katter så att man verkligen ser att båda äter-dricker-kissar-bajsar, så att man inte missar om någon katt mår dåligt.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag håller med #1 och #2🙂
/Maria
#3 Jag också.
Skulle aldrig våga skjutsa en katt på cykel. Stor risk att den blir rädd och sliter sig…
#4 Cykel skulle jag också hoppa över, även om det finns särskilda ryggsäckar, cykelkorgar mm för att kunna ta med sig katten ut. Min erfarenhet är dock att det kräver en mycket trygg katt med ett psyke utöver det vanliga om man ska ta katten med sig på det sättet. Jag har - under livets gång - träffat på någon enstaka katt som varit van vid den typen av tillvaro, men sett desto fler efterlysningsannonser där det inte fungerat utan där katten kommit lös i skogar/naturreservat o s v dit man tagit katten för promenad eller utflykt… Det är viktigt att komma ihåg att en katt är en katt (med katters egenskaper) - en katt är inte en liten - mindre krävande - slags hund (som en del vill få det till. Och då avser jag inte TS!).
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Tack för all er input! Angående cykel, jag tänkte ju givetvis en cykelkorg för ändamålet och långsamt vänja katten, men kanske inte en bra idé då. Hmm hmm, ja två kanske inte behöver vara krångligt, om man tar ut dom en i taget i och för sig. Men hur ska jag göra med att lära dom selen? Min husgud Jackson Galaxy säger att man ska klickerträna fram det men hur gör man det med två stycken?
#6 Klickerträning med två katter är inte svårare än att ha katterna i olika rum vid träningstillfället. Träningen påverkas inte av att höra klickandet genom dörren.
Själv har jag inte klickertränat för att vänja katter vid sele utan har istället börjat tidigt och dom har fått vänja sig vid att ha selen på sig korta stunder i taget medan jag försöker distrahera dom med leksaker. Så fort dom verkar någorlunda bekväma får dom gå ut i koppel och vips så är omgivningen så intressant att dom inte kunnat bry sig mindre om selen.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
#2 Hur länge var du ute med varje katt?
#8 Min ena katt hade sin runda som han tog varje kväll (99% av dagarna). Ibland gjorde han en avstickare. Tog vi rundan i hans tempo så var vi ute 40-45 minuter per kväll. Var jag otålig så kunde vi klara av den på 20-25 minuter (t ex om jag hade kommit hem sent och var trött och hungrig). Han ville aldrig gå ut om det var snö.
Min andra koppelkatt var inte intresserad av att gå ut varje dag. Men oftast tog jag ut honom en stund i alla fall. Han satt gärna stilla på husets framsida, eller studsade runt och fångade småkryp på gräsmattan. Han hade ingen särskild runda som han ville patrullera. Ibland fick han för sig att gå ut vid en helt annan tidpunkt på dagen eller mitt i vintern, men det hände så pass sällan att jag bara hängde med honom ut de gångerna.
Ja, de var mycket olika, och med mycket olika behov av att få gå ut.
Båda hade fri tillgång till balkongen under sommarhalvåret, och kunde få gå ut på balkongen även resten av året om de sa till.
Jag skulle, precis som övriga här, absolut rekommendera att ta två katter. Oavsett om du umgås med katten mycket kan det ändå aldrig ersätta umgänget med en annan katt. Jag själv haft både en och två och skillnaden när jag skaffade en kompis till min katt är enbart positiv. Vad gäller klicker-träning på katt är det inget jag använt mig av, men att vänja vid sele så har jag helt enkelt tagit på dem det Nigers gånger tills de är bekväma och sen tagit ut dem och då har de inte brytt sig om selet överhuvudtaget. Jag skulle också föreslå att ta ut en i taget, precis som andra skrivit att om det tex kommer en lös hund så kan det bli svårt att lyfta upp två katter. Jag tar ut mina en är gången om det inte är så att jag har besök, så kan den personen hålla i ena katten så för de går ut tillsammans.