Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 450 ggr
Moa Jonsson
0

Köpa katt med sjukdom?

Hej!  Vi har funderat på att skaffa katt och efter mycket letande har vi fastnat vi för två katter av rasen la perm. Den ena är sju år och den andra tre år. Nu har vi pratat med uppfödaren och fått veta att en av katterna (den äldsta) har behövt dra ut flera tänder på grund av tandsjukdomen forl. Detta gör oss väldigt tveksamma och vi överväger att inte köpa katterna. Dessutom vet vi att det är svårt att försäkra redan sjuka katter, särskillt mot tandsjukdomar.  Är det dumt att köpa en sjuk katt? Finns det några särskilda regler/rättigheter vid köp av redan sjuk katt? Vi är tacksamma för all hjälp vi kan få!

Ragdolls2
1

Hur mycket är tanken att du ska betala för dem? Var är de försäkrade idag? Ingår Forl där? Jag skulle börja med att kolla upp vad som gäller med försäkring och om du kan försäkra katten med konstaterad Forl och få Forl-tillägg i din försäkring (tror det är olika hos olika bolag). Hur länge sedan är det man drog ut tänderna? Har det gått en längre tid kanske det är dags att ta en ny röntgen för att se så inga fler tänder är drabbade, kan ni få det innan ev köp i så fall?

Uppkatten
6

Förutom det som #1 skriver så vill jag tillägga att FORL/TR är väldigt, väldigt vanligt hos katter. Gissningsvis så är mer än 30% av våra katter drabbade. I vissa studier har avsevärt fler katter än så varit drabbade av FORL/TR. FORL kräver som regel återkommande kontroller/behandlingar under hela kattens liv, då det är väldigt smärtsamt och man behöver åtgärda allt eftersom. På plussidan står att innekatter klarar sig bra även utan tänder.

Men vad jag menar är att vilken katt ni än köper så riskerar ni att den har - eller kommer att - drabbas av FORL/TR. Att en 7 årig katt har FORL/TR är inte helt oväntat, sjukdomen tycks därtill vara vanligare med ökande ålder.

Men jättebra att ni läser på, kollar de ekonomiska förutsättningarna med försäkringar etc. 

Själv har jag två katter som nu är i 10-års åldern och båda har fått plocka bort enstaka tänder p g a FORL/TR.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MonicaLagerquist
0

#1 Säger mycket klokt. Att ta över lite äldre katter är alltid en risk.

Stolt ägare till tre La permer

Kattpatrullen
2

Jag tycker att både #1 och #2 har många kloka poänger. Jag tycker det är fint att ni överväger att skaffa en äldre katt och med FORL/TR är det väldigt viktigt att man är beredd att ta kostnaderna för löpande uppföljning och ev. åtgärder då det kan vara mycket smärtsamt för katten. Min första katt var 10 år när vi adopterade henne och oförsäkrad, inget försäkringsbolag ville försäkra henne så när hon visade sig ha både FORL/TR och njursjukdom så innebar det relativt stora kostnader för oss. Priset för en äldre katt med konstaterad FORL/TR borde i mitt tycke anpassas efter förutsättningarna med försäkring o.s.v. Jag tänker också att en nuvarande ägare borde uppskatta att någon vill ge katten en fint liv med bra förutsättningar trots åkomman och därför kanske inte se så mycket till priset, men det är min högst personliga åsikt förstås. Rent "rättsligt" torde det bero helt på vad ni kommer överens med nuvarande ägare om och jag föreslår att ni dokumenterar alla era överenskommelser. I.o.m. att ni köper av en uppfödare kanske de har ett köpeavtal de brukar använda sig av? Sedan är det väl så rent krasst att vad ni än kommer överens om så kommer ni nog aldrig göra upp i domstol om säljaren vägrar hålla överenskommelsen… Därför är mitt råd att fundera igenom situationen noggrant, kom överens med köparen om att göra en veterinärbesiktning inkl tand-/munröntgen om det inte är gjort alldeles nyligen och kom därefter överens om pris och annat utefter de förutsättningarna samt vad som finns i form av försäkring. Lycka till!

Karmatarerskanise
0

Jag hade aldrig köpt en katt som redan har FORL. Det är dyrt och försvinner aldrig. Och absolut inte om katten inte Redan har en försäkring som täcker det.

Ragdolls2
5

Vill tillägga att jag inte avråder från att köpa en äldre katt, ni kan få många fina år tillsammans :) Viktigt är dock att se till att ni har utrett de frågetecken som finns så att ni vet vad ni ger er in på så att kostnader osv inte sedan kommer som en tråkig överraskning. Men har ni detta utrett och känner er införstådda i vad ert köp innebär så finns det ingen anledning att inte köpa en äldre katt. Lycka till!