Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 475 ggr
OberonsMatte
2020-06-27 12:17
6

Tankeläsare?

Får ni också känslan av att era katter är tankeläsare och förstår precis vad ni tänker göra? Eller är de bara extremt uppmärksamma på vad vi gör och i vilken ordning  och kommer ihåg det till nästa gång?

Nyss gick jag ut i köket och när jag passerade köksbordet där Oberon satt noterade jag i förbifarten  att han hade lite smuts i ena näsborren. Jag fortsatte ut i badrummet, och samtidigt som jag tar en bomullspad och sätter på vattenkranen ser jag i ögonvrån hur Oberon målmedvetet går tvärsöver vardagsrumsgolvet och glider in under soffan…! 😮 Han är bara under soffan när han försöker undvika något obehagligt, så hur kunde han veta att jag gick till badrummet för att hämta en blöt bomullspad till hans nos? Såg han det på min blick trots att jag bara gav honom ett snabbt ögonkast medan jag gick förbi?  Att jag ser honom innan jag går till badrummet händer ju väldigt ofta utan att jag tänkt tvätta hans nos…🤔

Sajtvärd Katter iFokus

MonicaLagerquist
2020-06-27 19:16
4

Jo tack det där känner jag igen Tar jag fram min allergi medicin så bryr sig katterna inte men tar jag fram katt p pillren så dundrar katterna. Medicinen står bredvid varandra i samma skåp. Har likadana plastinpackade förpackning

Stolt ägare till tre La permer

jollycox
2020-06-27 21:02
4

Jag tror att det kan vara en blandning av tankeläsare och uppmärksamma. Om min Elvira är på toalådan och jag går dit direkt och tar bort det, då medans jag rensar lådan så går hon in i badrummet och hoppar upp på handfatet för hon vet att jag går dit sen för att tvätta händerna och då vill hon borsta tänderna. 😂

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Pia-69
2020-06-28 10:23
4

#2 Tycker din katt om att borsta tänderna? Åh, va avis jag blir!😊

Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

jollycox
2020-06-29 18:19
3

#3 Nej egentligen inte(haha) men hon får en godis(torrfoderkula) efteråt och det har hjälpt mycket även fast det kan tänkas vara lite kontraproduktivt.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Wony
2020-06-30 12:13
5

Jag känner igen det också. Till vardags gillar de att ibland ligga i transportburarna och vila, men när det är dags att åka till veterinären så är samma plats som var helmysigt för en kvart sedan plötsligt hemskt och ska undvikas.😂

Maria
2020-07-05 14:13
2

Haha katter har verkligen ett sjätte sinne. 😄

/Maria

[Devya]
2020-07-06 10:31
2

Knappast några tankeläsare. :) De är dock väldigt uppmärksamma på precis allt. De är inte korkade. :)

Wony
2020-07-06 12:41
2

#7 Våra har stenkoll på att favoritgodiset kommer i en plastpåse (Dreamies) så de kommer rusande så fort man gör något som prasslar på ett liknande sätt, även om de är i andra änden av huset! :) Den ena kom dessutom på att den där plastpåsen har inget att sätta emot hans vassa tänder så nu har vi fått ha allt kattgodis i plåtburkar så att han inte river ut och sätter i sig en påse mitt i natten… 😂

OberonsMatte
2020-07-06 13:03
2

#8 Haha…ja, de är väldigt bra på att lägga ljud på minnet och koppla ihop dem med olika händelser. Jag har t.ex. en laserpekare som har en liten kedja i ena änden och hur ljudlöst och försiktigt jag än försöker ta upp laserpekaren så hör Milou hur den där lilla kedjan rör sig och vaknar direkt eller kommer springande från ett annat rum och börjar söka med blicken på golvet..

Sajtvärd Katter iFokus

Wony
2020-07-06 20:33
0

#9 Ja, jag tror de är så bra på det eftersom de ju har så mycket bättre hörsel än vi människor. I förra huset hade vi kattmaten i ett särskilt skåp, där vi även hade en del matlådor, burkar och annat smått. Varje gång man plockade ut något ur skåpet kom de rusande. De hade ju lärt sig att maten fylldes på när det var någon som öppnade den skåpluckan… men de reagerade inte på något annat köksskåp!