Får mask hela tiden
Min katt får mask med jämna mellanrum och jag förstår inte varför! De andra två katterna i huset får inte mask heller, bara han. Alla katter är innekatter. En av dem får gå ut i sele ibland, men det är ytterst sällan så tycker inte att det borde göra så mycket? Han går ju inte runt och äter saker när han är ute. Katten som får mask är dock aldrig ute nånsin och varje gång jag upptäckt mask avmaskas alla tre katterna för säkerhets skull. Varför blir det såhär? Kan det vara så att masken inte riktigt dör efter vi behandlat honom och att han kanske behöver en extra behandling för att få död på allt? När jag tog hem honom för ca ett år sedan hade han extremt mycket mask och en jättestor svullen mage och mycket diarré trots att katthemmet avmaskat honom nån månad tidigare. Efter andra behandlingen gick magen ner något, och efter tredje (i början av året) försvann den helt, så nått samband borde det ju ha känner jag. I alla fall. Någon annan som råkat ut för detta? Vad gör man?
✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Har han tidigare varit utekatt?
Vad har du avmaskat honom med för medel och vad för slags mask har han?
Stolt ägare till tre La permer
Eftersom han är innekatt är det med all sannolikhet en befintlig parasitinfektion som ger symtom med jämna mellanrum. Vilken mask är det och vad har du behandlat med?
Sajtvärd Katter iFokus
Gissar att det är spolmask som han har svårt att bli av med? Det är inte helt ovanligt. Kontakta din veterinär för handledning, tycker jag. Du kan behöva avmaska flera gånger, eller med olika preparat. Det kan också vara bra med storstädning där hemma under en period. Diskutera med din veterinär hur du bör göra med just din katt/dina katter.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Han hittades utomhus när han var runt 6månader, men om han är född ute eller blivit dumpad vet jag inte. Han har i alla fall bott utomhus en tid. Hos mig har han bott sen juni förra året och har sen dess inte varit utomhus. Medlet vi använt är milbemax och jag är inte helt säkert på vilken typ av mask, men tycker det ser ut som spolmask ja.
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe
#4 Din katt får nog inte nya maskangrepp utifrån, utan han har nog aldrig riktigt blivit av med den spolmaskinfektion som han hade redan som liten kattunge. Därför tycker jag att du ska kontakta veterinär för handledning.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Min rekommendation är också att kontakta veterinär och lämna in ett avföringsprov för att konstatera exakt vilken/vilka maskar och/eller parasiter din katt har. Jag rekommenderar också att lämna in prov för alla tre, för det finns mycket som inte är synligt för blotta ögat. Förklaringen till varför preparatet inte biter kan vara att det inte är gjort för den typen av mask/parasit. Jag fick för ett tag sedan rådet att kontakta SVA när jag hade frågor på samma tema och fick jättebra svar därifrån, så det kan också vara ett tips. Lycka till!
#5 #1 frågade om han varit utekatt så det var därför jag skrev så . Svarade er allihop i samma svar :)
#6 Jo jag får nog göra det. Tack för tips!
Fick en bra titt på en av maskarna nu när jag tömde lådan precis. Den var vit med ett svart/grått "band" längst med ena sidan av kroppen…
Eftersom ni inte blivit av med masken trots flera försök behövs ett veterinärbesök.