Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 367 ggr
Catlady91
3

Lek med katt (långt inlägg)

Har sett några inlägg både här på forumet men även på andra ställen, där folk har problem med att deras katt håller dom vakna om nätterna. Min första fråga då brukar vara om de leker med katten. ”Ja, vi leker i flera timmar med honom/henne! Men ändå springer den omkring på nätterna och väcker oss!”

Då brukar jag komma till nästa fråga. Hur leker du med katten? Då kommer nästa svar, beskrivningar av leksaker. ”Möss” ”kattvippa” ”laserpekare” etc etc

För det första vill jag meddela att lek med laserpekare ska utföras med stor försiktighet! Jag köpte en laserpekare till min katt, och hon älskade det! ”Perfekt, då kan jag sitta i soffan och se på tv medan vi leker” tänkte jag. Ganska snart upptäckte jag att denna lek blev stressande för katten. Så fort jag tog i nycklarna, som lät som laserpekaren, eller flyttade laserpekaren som låg på bordet, så stirrade hon på mig med uppspärrade ögon och nästan skakade. Jag la in laserpekaren i ett skåp, och hon satt vid skåpet och stirrade på mig. Hon visade alla tecken på stress, på något hon tyckte var roligt. Nä, den åkte direkt! Jag vill inte riskera min katts hälsa för en leksak. Det är något jag säger till andra kattägare som pratar om laserpekare. Var försiktig!

Att leka med sin katt är ingen nackdel. Ser ingen anledning till att inte göra det. Det stärker bandet mellan dig och katten, katten får träna kroppen, men även knoppen. Jag erkänner, jag leker inte med Mysan varje dag. Pga psykiska problem har jag faktiskt sällan ork att engagera mig i lek med henne. Men de dagar jag leker med henne, eller aktiverar henne på annat sätt, så märks det på kvällen när jag lägger mig. Inga rusningar, ingen fnatt eller så. Hon lägger sig vid mina fötter i sängen, tvättar sig lite och sträcker sedan ut sig och somnar. Oftast tittar hon på mig när jag vänder på mig, för då vet hon vad jag vill. ”Godnatt gumman, sov gott” säger jag, och pussar emot henne. Och varje gång blinkar hon sakta emot mig tillbaka. Då är hon nöjd med dagen! För ni vet väl, att när en katt blinkar sakta emot dig, betyder det att den älskar dig? Det är det bästa en katt kan göra emot dig! Och det gör Mysan varje gång jag pussar emot henne, om hon inte är upptagen i lek eller ser något annat intressant.

De dagar jag inte lekt med henne, eller på annat sätt aktiverat henne, får jag ”stå ut” med att hon rusar runt en halvtimme minst innan jag ska sova. Kanske till och med väcker mig på natten när hon gör hyss. Något som faktiskt, i ärlighetens namn, skett nästan varje natt de senaste veckorna. Då det varit så varmt, har hon inte velat leka. Hon vill ligga och vila. Dels för att det är varmt, men även för att hon är trött efter en natts lek. Förståeligt, eller hur? Hon har vänt på dygnet!

När vi leker, använder vi oftast ett långt kattspö med en vajer i. I ena änden av vajern sitter en hake, där jag hänger på en leksak. Fjädrar, boa etc. Det blir en bra sving med detta spö, och Mysan ÄLSKAR fjädrar!

Jag sätter fjädrar i haken på vajern, drar ut vajern och börjar vifta med fjädrarna. Inte bara vifta, för då bryr hon sig inte. Jag engagerar mig i leken. Jag ÄR bytet i andra änden av spöet. Jag rör fjädrarna snabbt i luften, så det blir som en fågel som flyger fram och tillbaka. Jag för hennes uppmärksamhet direkt! Hon tittar upp på fjädrarna, följer dom i deras minsta rörelse. Sedan, PANG! Ner i golvet! Då spetsas öronen på Mysan, och hon smyger fram lite för att se var den är. När hon ser den, börjar jag röra den. Sakta sakta, och lite smått ryckigt. Nån centimeter emot henne, sakta sakta. En skadad fågel, kanske? Mysan ställer sig i rätt läge, med blicken fäst på fjädrarna. Rumpan börjar snack vicka, och BAM! Där tog hon bytet! Eller? Nej, den hann rymma! Jag studerar henne medan hon gör sig klar för attack, och när hon skjuter emot bytet så rycker jag undan den. ”Fan, miss! Var är den nu?” Tänker Mysan då, och börjar genast leta efter den. 

När man leker med katten, ska man fundera hur det ser ut i naturen för dom. Min katt är innekatt, vi bor i en väldigt liten lägenhet. Men om hon var utekatt, hur hade det då sett ut för henne? Hade hon fångat varje byte? Hade varje byte varit i luften, eller finns några på marken? Hur hade en fågel eller mus reagerat om de misstänkt ett rovdjur i närheten? De står inte kvar och låter sig bli tagen. De flyr! Och fort går det! Därför är katten snabb, för att hinna ta sitt byte. 

Ha detta i tankarna när du leker med sin katt. Om vi skulle spela ett spel ihop, hur roligt skulle du tycka att spelet var om jag sitter och tittar på tv samtidigt, och knappt engagerar mig i spelet? Du får påminna mig hela tiden när det är min tur. Ganska tråkigt, eller hur? Samma är det för katten. Engagera dig i leken, var bytet i andra änden av snöret!

Men låt din katt få fånga bytet nån gång. När katten har bytet hos sig, så ger ju inte bytet upp. ”Ok, du tog mig, döda mig nu” Nä, de försöker ta sig därifrån! Gör samma sak med leksaken! Jag brukar låta henne fånga den ibland(oftast lyckas hon fånga den för jag är långsammare) och när hon då har sitt byte så brukar jag rycka och skaka lite på spöet. Då rör sig även bytet, vilket gör det hela mer verkligt för henne. Då får hon hålla i mer, kanske bita på den. Ibland väntar jag tills hon slappnat av lite, och då sticker bytet för henne. ”Attans, den stack!” Och hon måste jaga igen.

Ibland brukar jag slänga bytet som en båge över henne, precis när hon ska attackera. Då kan man få se många fina hopp! Mysan är en riktig hoppare, hon hoppar gärna upp efter ett byte. Hon ger sig inte! Tänk dock på att göra detta på ett stort fritt område, så inte katten riskerar att skada sig. Nu är katter väldigt tåliga. Jag vet inte hur många gånger Mysan landat på något och man tyckt att det måste ha gjort ont. Oftast blir hon bara chockad, men är igång i jakten i nästa sekund igen. 

Alla katter är individer, precis som oss. Jag älskar rosa, du kanske älskar blått? Jag älskar spagetti och köttfärssås, du kanske älskar blodpudding? Smaken är som baken, delad! Så är det för katter med. Vad tycker DIN katt om att leka med? Vill den jaga? Isåfall, var vill den jaga? I luften eller på golvet? Som jag brukar säga, är din katt en markjägare eller luftjägare? Vill du katt hellre ha en fågel eller en mus? 

Att köpa leksaker på ÖoB, DollarStore, Rusta m.m är heller inte fel! En kompis till mig tog hand om en katt åt ett katthem. Han brydde sig inte om fjädrar eller några spön. Men så köpte hon en liten mus. En liten vanlig mus, 10kr. Han brydde sig inte om den heller, förrän hon satte ett snöre på musen och började röra på den. Då blev den rolig! Jag kom med mina kattspön och alla fjädrar och boa jag hade, han bara tittade på mig. ”Är du dum eller?” Ungefär. Han var en markjägare, han ville ha en mus att jaga. Dessutom ville han inte leka med mig, han kunde mig ju inte. Han ville leka med min kompis, som han bodde hos. 

Så när jag frågar om du leker med din katt, så menar jag leker du MED din katt. Inte sittande soffan och se på tv medan du rör det där spöet fram och tillbaka bara. Då får du samma effekt som om vi skulle spela spel och jag tittar på tv. ”Hallå, det är din tur..” ”Jaha, okej..” hur kul är det? Eller du berättar något som du tycker är jätteintressant, och jag sitter och tittar på tv eller smsar med någon. ”Mm.. jaha..” nån gång ibland. 

Om jag inte orkar engagera mig i leken då? Ja, alla har vi sådana dagar. Av olika anledningar. Ingen dömer dig! Jag har sådana dagar nästan varje dag. Men det finns sätt att leka med dom då också. Det finns leksaker som drivs på batteri, som du kan starta igång. Jag har en leksak som drivs på batteri, Mysan gillar den. Det ör en fjäril som sitter på en tunn vajer, som snurrar runt och runt samtidigt som den vibrerar. Den gillar hon, jaga fjärilen! Det ör ett alternativ. Finns även fler leksaker som katten kan aktivera sig själv på 😊 

Engagera er i era katter! Lek MED dom, var med i leken! Prata gärna med dom! När Mysan gör hopp eller fångar leksaken, berömmer jag. ”Oj vad duktig du var!” ”Håll i den då! Annars smiter den” osv. Alltid med en lekfull stämma. ”Meh, var är den då? Försvann den?” Var med i leken, då kommer du få en mycket gladare katt, och ni kommer ha ett enormt band mellan er! Du kommer kunna göra saker som innan var jobbigt att göra med katten! Och om din katt inte vill äta, så kommer den äta nu. För en katt måste ju alltid jaga innan den äter. Varför ska vi då servera maten?

Och när vi ändå pratar om mat. Katterna får alltid sin mat i en skål. ”Varsågod” och vi går. Varför ska katten alltid serveras mat? Har du nån gång sett en fågel gå fram till en katt och lägga sig vid dess tassar? ”Du ser hungrig ut, ät mig” Nä, precis. Ibland får Mysan sin mat i sin leksak som vi kallar Råttan. Det är en liten mus i plast, med tre hål runt om. Katten måste knuffa på råttan rätt, för att godis eller mat ska komma ut. Det är ganska enkelt, så nu har jag tejpat för två hål. När jag tar denna, så blir Mysan genast glad! Hon jamar, går efter mig, tittar när jag fyller den. Inte samma maniska beteende som med laserpekaren, hon är nyfiken och ivrig. ”Åh, nu kommer något gott!” Ungefär som när du fixar popcorn till ditt barn. Eller det är lördag, och du hämtar godiset. Ibland får hon godis i Råttan, ibland blir det mat. Jag fyller upp den mängd mat hon ska ha, ställer ner den på golvet, och sedan åker jag på jobbet eller gör vad jag annars ska göra. Mysan börjar genast jobba frenetiskt för att få ut maten. Hon knuffar runt den där överallt! Hon äter inte upp all mat direkt. Hon äter det hon vill, sedan gör hon och vilar lite. Sedan nån timme senare börjar hon jobba för maten igen. Detta är inget jag gör varje dag, utan bara ibland. 

Jag hoppas att ni förstår min beskrivning, och uppskattar detta inlägg 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪