Innekatt jamar ständigt vid dörren
Hej! Jag har börjat ta ut min hankatt på 8 månader i sele 1 gång per dag vilket han uppskattar väldigt mycket. Problemet blir när vi kommer in då direkt sätter sig och skriker vid dörren. När vi går ut tar vi på sele och sätter honom i en transportbur, men han förknippar både dörren och transportburen med ut. Jag vet inte vad jag ska göra och det är hjärtskärande att höra hans bedjande skrik. Så tacksam för hjälp!

Ta bara ut honom när han är tyst. Ignorera honom när han jamar vid dörren.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Kanske kan prova ge honom nåt lite extra gott när ni kommer in så att han förknippar det med något trevligt :)
Att han jamar vid dörren direkt efter att ni kommit in behöver inte nödvändigtvis betyda att han vill "gå ut". Han vill att dörren ska vara öppen eftersom katter avskyr stängda dörrar (som de vet går att öppna och som de befunnit sig på andra sidan om). En stängd dörr innebär att instinkten att kontrollera (ha möjlighet att kontrollera) hela reviret begränsas och det är främst det katten blir frustrerad över. Särskilt när den precis varit i den dolda delen av reviret och har det färskt i minnet.
Jag går ut med alla mina 4 katter, men Oberon är den som efter bara en liten stund brukar börja tjata om att gå in igen och försöker ibland ihärdigt få med mig och kattkompisarna till framsidan och porten istället . När vi kommit in är det han (den enda dessutom) som direkt sätter sig och jamar eller krafsar på dörren som om han ville gå ut igen! Så han är ett väldigt tydligt exempel på det jag försökte förklara.
Eftersom de flesta tycker att ytterdörrar måste hållas stängda är det inte ett alternativ att låta den stå öppen, oavsett vad katten tycker om det.
Det som underlättar att vänja katten vid revir-bytet inne/ute är att gå ut vid samma tid på dagen och ungefär lika lång stund, så att katten bara förväntar sig att möjligen gå ut då och inte närsomhelst. Jag tror också att det är viktigt att bara gå ut en gång när man försöker få in en tydlig rutin, inte gå in och ut flera gånger utan hellre en lite längre stund som får räcka för den dagen.
Att använda bur (som du gör) kan hjälpa att ta bort fokus från dörren (när jag gjorde så med en av mina tidigare katter satte hon sig i buren och jamade när hon tyckte att det var dags att gå ut..😃).
När de precis varit ute kan de också vara lite uppjagade av alla intryck och ha lite svårt att komma till ro bara därför, och då kan man även passa på att servera lite mat för att bryta sinnesstämningen så att det blir en naturlig nedvarvning: "Utevistelse - äta- tvätta sig - vila".
Sajtvärd Katter iFokus