Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 885 ggr
91Marran
0

Vad får en katt äta?

Man ska undvika de fyra F:n. Inte ge nötkött… Min kompis katt äter bara guormet med smak av lax eller tonfisk som mjukmat. Hur vänjer han honom vid andra smaker och vilka är okej att ge?

Mvh
Mig

Maria
1

Vilka är de fyra F-en?

/Maria

Uppkatten
1

Vilka fyra F..??? Och varför inte ge nötkött?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sindri
1

Har aldrig hört talas om att man inte skall ge nötkött till katter. Varför inte?
Förutom paketerad kattmat kan man ge lever, fläskben, hjärtan, äggula, färs, småbitar av olika kött. Allt rått naturligtvis. Den optimala kosten för en katt är en hel mus, då får den i sig alla näringsämnen den behöver.

Katten är från början ett ökendjur, och det finns katter som är allergiska mot fisk, men det finns också vilda katter som fiskar själva. Man får testa sig fram, annars kan man köpa hela små fiskar och ge.

91Marran
0

Fisk, fläsk, fågel och får. Fick lära mig det i skolan. Kan ju ha ändrats. Var ett tag sedan jag lärde mig det. Läste någonstans att nötkött är svårt för kroppen att ta upp och påverkar negativt, men kan ha fel där med. :)

Mvh
Mig

Scorpio97
0

Inne på BARF iFokus finns en artikel om "de fyra F:en": https://barf.ifokus.se/articles/4d713c54b9cb462233053559-de-4-fen
(Visserligen från 2010, men vad jag vet gäller det än)

//Jessie

Uppkatten
6

Klart katter kan äta fågel….?????!!!!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sindri
0

Om de inte skulle få äta varken fisk, fågel, fläsk, får eller nöt, vad finns kvar då? Du måste ha blandat ihop det med något annat.
Hundar däremot skall inte äta fisk eller fågel på grund av benen som kan splittras. De skall inte heller äta kokta ben av något slag.

OberonsMatte
8

Det du hört om "de fyra F:n" i betydelsen fågel, fisk, fläsk och får handlar om BEN, inte kött.

(De fyra F:n kan även betyda en kunskapssyn som bygger på "fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet").

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
3

När det gäller din kompis katt så kan man kort summera det som att "all blötmat är bättre än allt torrfoder". 

Men naturligtvis finns det även bättre och sämre blötmat (Mjau blötmat och Bozitas blötmat anses t ex höra till de bättre). 

Är katten kräsen så får ni prova er fram mellan olika märken, olika konsistenser, olika smaker o s v. 

Tänk på att alltid göra foderövergångar långsamt så att katten inte får besvär med magen.

jollycox
4

Precis som #8 skriver så handlar det om ben. Dessutom om tillagade ben. Man ska aldrig ge tillagade ben. Läs artikeln som #5 länkade.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin