Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 734 ggr
CalippoTwisterTulo
0

HJÄLP!! VETERINÄR?

Hej! Jag har tidigare gjort ett inlägg här om min mammas sjuka/skadade utekatt med böld mellan öra och öga samt ett nu helt rosa öga (troligtvis bindhinnan). Läget har förvärrats drastiskt och vi har endast en hemvet i närheten som inte verkar som det bästa valet enligt källor. Min fråga är, HUR stressigt är det för en utekatt att åka till vet? Hon har bara åkt bil ett fåtal gånger i sitt 19-åriga liv och är helt utekatt (bor i ladan). Jag är så himla rädd att bilresan och miljöbytet ska förstöra henne och göra mer skada än nytta. Tänk om hon skulle få hjärtinfarkt av stressen eller bli så stressad stt hon vägrar äta när (om) hon sedan kommer hem? Är det värt det att åka in till vet med henne i en bur i en bil till en inomhusmiljö med nya människor? Borde jag istället satsa på hemvet som inte rekommenderas av bekanta mm på grund av sitt ”hårda” sätt och otrevliga bemötande?? Vad ska jag göra? Vi har tid bokad hos vanlig vet imorgon kl. 11, men jag måste bara höra vad ni här inne tycker?

Karmatarerskanise
6

Jag hade åkt till vet redan tidigare.

CalippoTwisterTulo
3

#1 Ja, jag vet, det hade jag också gjort om jag hade körkort och det var min katt. Nu är det så att det är min mamma som har katten hos sig och jag inte är 18 ännu och inte har så mycket att säga till om på grund av detta. Jag vet att detta inte är bra. Jag vill nu bara väldigt väldigt gärna höra vad ni tycker om detta. Vi ska ju fixa veterinär. Det är bestämt att vi ska fixa vet omgående som sagt, vill bara ha svar på hur ni tycker.

Herveaux
0

Jag säger som #1.

// Harley

Ragdolls2
3

Jättesvårt att svara på och jag utgår bara från hur jag själv hade resonerat. Och jag hade nog tänkt såhär: katten är sjuk och måste behandlas av veterinär. Har ni hört att den enda hemveterinär som finns att tillgå inte är bra samt ”hård” i behandlingen kommer ni troligtvis inte bli nöjda och en som inte behandlar katten bra kan också skada/stressa den. Förhoppningsvis är det en bättre veterinär ni träffar om ni åker iväg. Kan katten bli så stressad att den tar skada? Ja, kanske. Men behandlas den inte av veterinär så kommer den absolut ta skada-vilket enligt mig gör att ni egentligen inte har något val. Hade det varit jag så hade jag nog chansat på att åka in. Se till att vara så lugna ni kan i hanteringen av katten. Lägg filt/handduk i och över transporten. Meddela mottagning innan eller direkt ni kommer dit hur känslig er katt är så att de är förberedda på att de måste ta det extra försiktigt och kanske ge lugnande direkt innan katten undersöks. Vore också bra då om ni direkt ni kommer dit kan få komma in i ett undersökningsrum direkt så att ni slipper sitta och vänta i väntrum tillsammans med andra djur som kan stressa. Rådfråga även veterinären hur ni ska hantera katten när den får komma hem igen med tanke på era funderingar om stressen om påverka i efterhand.

Ragdolls2
3

Tillägg: om ni åker in så säg till veterinären att ni vill ha en grundlig undersökning av katten i övrigt. Som det låter misstänker jag att er katt inte undersökts av veterinär särskilt ofta (vilket jag rekommenderar att man gör minst 1 gång per år, förslagsvis i samband med vaccination). Särkilt med tanke på kattens ålder är det mycket möjligt att den har andra åkommor utöver de ni kan se. Be vet kolla tex tänder extra noga och ev ta blodprov för allmänna värden osv. En såpass gammal katt är extra viktig att ha under noggrann uppsikt och följa upp hälsostatus.

S.L
0

Vi har en katt som inte gillar åka bil men ibland är det ett måste. Efter brukar han anse att man vart dum men man får fjäska lite med favomat och låta han vara lite i fred. Det är inte ofta vi åker bil heller med katterna 2 gillar när man har buren framme så dom går självmant in den andra har väl fattat att den är till bilen att göra ☺ JHopoas ni åker in med katten.

OberonsMatte
3

Att åka till veterinär är något som i stort sett alla katter måste göra förr eller senare, så det är bara att se till att det blir gjort.  Jag tycker att du bör ta katten till en riktig veterinärklinik. Risken finns att hemveterinären kommer att hänvisa er dit iallafall efter att ha tittat på katten.

Att åka bil är ändå relativt lindrigt jämfört med att åka kommunalt med buss och T-bana som mina katter vanligtvis får göra och ibland mitt i rusningstrafiken dessutom. (T-baneperrongen är särskilt läskig).

Din katt har i det här sammanhanget också fördelen av att vara en van utekatt och är därmed van vid ljud, liv och rörelse och främmande intryck på ett helt annat sätt jämfört med t.ex. en innekatt vars hela värld hittills bestått av det egna hemmet, men innekatter tas även de till veterinärkliniker och ibland med väldigt lång och besvärlig resväg.

Sajtvärd Katter iFokus

CalippoTwisterTulo
1

Tack för alla svar! Vi ska ta henne till vet imorgon. Dock vet jag inte hur det blir med lugnande, jag tycker ju att det låter bra, men kan det inte vara riskfyllt med tanke på att hon är 19? #7 Ja, hon är också mestadels döv så det ska inte vara så farligt med ljud och sådant. Jag hoppas att det går bra.

OberonsMatte
4

#8 Veterinären kommer att göra en bedömning av vilken sorts narkos/sedering som är lämpligast och säkrast i din katts fall, men hoppa över att servera frukost för säkerhets skull eftersom varken lugnande eller narkos bör ges med mat i magen. Vatten går bra.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
4

Viktigt också att ni försöker hålla er lugna även om katten är/blir stressad. Det kan ibland bli så att katten kräks/kissar ner sig/bajsar på sig p g a stress. Men vet ni om att det kan bli så och att det är "OK" så känns det kanske inte lika jobbigt för er. Det är alltid jobbigt för oss att se stressade djur, men vi underlättar bäst för djuret genom att själva vara lugna och "vanliga". Ha en filt över transportburen och öppna inte buren förrän ni är framme i undersökningsrummet med veterinären på plats i rummet. 

Hur det blir efter veterinärbesöket går inte att förutse utan det får man hantera då. Oftast går det trots allt väldigt bra. Min skyggis brukar t ex fara in under sängen några minuter, sedan kommer hon fram och då är allt som vanligt igen :-) . Blir det problem kring maten eller annat så kan du prata med din veterinär, eller så kanske vi kan ge tips som du kan testa.

Enda gången jag har tvekat inför att åka med katt till veterinärklinik var med en extremt stressad katt, ca 15 år gammal, med allvarliga andningsproblem. Och det var då kombinationen stress vid bilåkning + allvarliga andningsproblem som blev i mesta laget. Så då fick det bli veterinär hemma gången därpå.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MonicaLagerquist
4

Lycka till idag.

Stolt ägare till tre La permer

S.L
1

Håll oss uppdaterade är du gullig ☺

Kattpatrullen
1

Jag hoppas att det gick bra för er idag! Det är oerhört stressande när djuren inte mår bra, och jag kan tänka mig att det är ännu värre när man känner att man inte kan styra över situationen. Jag tror att de allra flesta katter klarar sådana här saker bättre än man tror, ta t.ex. katter som levt ute och blir fångade i fälla, körda till veterinär och kastrerade. Oftast går det jättefint och jag hoppas det gjorde det för er också. Stressen med veterinärbesök och allt omkring kan göra katten mer mottaglig för infektioner som t.ex. kattsnuva så det är väldigt viktigt att hålla misse under uppsikt efter besöket så man kan se ev. tecken på något sådant tidigt.

Magi-cat
3

#0 Jag kan berätta av egen erfarenhet,

Vår egen katt är en gammal lagårdskatt som helt enkelt flyttade in till oss. Han har garanterat aldrig åkt bil i transportbur förut!

Han fick nu i mars bölder i pannan och över ögonen. Jag fick först råd via telefon av vår veterinär och när det inte hjälpte utan han var tvungen att få penicillin och då måste vi åka in till veterinären med honom.

Det var väldigt nervöst, men det gick förvånansvärt bra! Jag märkte att han blev lugnare om jag lade en filt delvis över buren och bara den sidan vänd mot mig som han kunde titta ut igenom.

Han var jätteduktig, fick bölden renspolad och så hämtade vi penicillin på apoteket och åkte hem. Där fick han förstås något extra gott som belöning och så kunde vi andas ut!

Håller tummarna för dig och katten, bölder måste behandlas, oavsett hur tråkigt det är med bilåkning och veterinärbesök!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen