Katt tuggar på konstiga saker
Detta kanske är ett normalt beteende, jag har aldrig haft katt förr så kan inte så mycket än.
Mysan tuggar på konstiga saker, som ni kanske inte tycker är konstiga 😜 när hon får en låda att ligga i, som hon älskar att göra, så ska hon tugga på kanterna och riva bort papp från den. Hon vill också tugga på kanterna på min iPad, min mobil eller på stödet till mig iPad som är i plast. Och det är inte bara min iPad eller telefon. Så fort någon tar fram mobilen så är hon där, och jag får varna gäster att hon kan börja tugga. Hon biter inte hört, har inte sett några skador.
Ibland när vi myser kan hon tugga på ingenting. Hon ligger gärna på mitt bröst när jag ligger i sängen, och jag ska smeka henne på kinderna. Då tuggar hon lite på ingenting, och nästan blundar medan hon gör det.
Är det nån mer som har en katt som gör så, eller är det bara min katt som är konstig? Mig gör inte detta beteende något, det är de som gör henne till henne. Men jag nyfiken på om jag är ensam med det
❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️
💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪
Kattbröderna jag hade älskade att strimla sina kartonglådor. 😃
En av katterna jag växte upp med föredrog plastpåsar…
// Harley
Min älskar också påsar, av alla olika slag och material! Men hon tuggar inte på dom, hon vill titta i dom och gröna krypa in och lägga sig. Eller om det ligger en påse i soffan eller fåtöljen, så ska hon gärna lägga sig på den 😂
Min katt tuggar inte på konstiga saker men hon gillar att slicka på tyger. Spetstyger är absolut bäst men alla tyger gå bra förutom fleece (för mjukt?). Tyget ska gärna hänga, typ dukar eller gardiner, sen håller hon i tyget med ena tassen. Så mammas spetsgardiner är inte lika fina som dom var förr… Ser lite smålustigt ut när hon sitter och slickar på gardinerna, haha
För min katt ökar det dock när hon är stressad så för henne verkar det inte vara ett helt positivt beteende. För det mesta verkar det dock bara vara en konstig ovana hon har för sig.
Hos människor finns något som heter pica där man äter saker som inte är mat (finns en del TV-program om detta). Detta finns även hos katter, men jag vet inte dom exakta kraven för att det ska räknas som det. Tror dom flesta katter ibland tuggar på tex kartong så jag antar att det ska vara mer tvångsmässigt eller liknande för att vara pica. Så länge katten inte tuggar på något farligt och det inte verkar vara ett stressbeteende är det nog okej :)
//Jessie
Jo jag vet att pica finns för katter med. Men hon äter det inte, hon tuggar bara.
Min ena katt älskar att slicka på plast 😅
Mina katter är precis likadana! Log för mig själv när jag läste om mobilen och ipaden, intressant att det inte bara är mina missar som gör det 😊 Förstår inte varför just mobil är så spännande, håller jag i nåt annat bryr de sig inte men så fort jag tar upp mobilen är de på och stryker sig mot den, pillar och biter 😅 Samma med ipaden.
#5 bara slicka? 😆 #6 Så är min med! Om jag ligger i sängen och ropar, så ignorerar hon mig. Men tar jag telefonen, då är hon där direkt!
#7 haha för det mesta, men blir väl lite småtugg ibland också. Och han blir verkligen jätte sur om man tar det ifrån honom 😂
#8 Mysan följer efter och jamar om jag tar bort kartongerna, men påsarna bryr hon sig inte om 😛