Hjärnblödning?
Hejsan. Vår granne bredvid har en vit katt. Upptäckte idag när hon kom till mig och hälsade att hennes ena pupill var större. Bifogat en bild jag tog av henne idag. Hon verkar vara sitt vanliga jag vad jag vet. Träffar henne inte så ofta. Kan det vara att hon har fått en hjärnblödning eller hjärnskakning? Grannarna är nyanlända och pratar inte svenska och vet inte hur jag ska förklara för dom att hon kanske bör träffa en veterinär.
Tror nog att den behöver uppsöka veterinär, efter lite googlande hittade jag nämligen detta: http://veterinaren.nu/fragelada/besvarad/katt/olika-stora-pupiller-pa-katten
Tack så mycket för svar. Får försöka få dom att förstå att katten måste till veterinär.
Har träffat på det här med större pupill på ena ögat vid ett tillfälle på katthemmet (dock inte lika stor skillnad som på din bild). Den katten hade ett högre tryck i ögat med större pupill, och det behövde mätas regelbundet eftersom det kunde bli/vara allvarligt. Så en veterinär behöver nog få titta på det här ögat om det inte redan är gjort. Återkommer om jag drar mig till minnes mer om den katten.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jo, den katten jag träffade på hade bl a grå starr. Men det innebär inte att den här katten har det. En veterinär behöver få undersöka ögat och bedöma vad som kan/bör göras.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.