Annons:
Etiketterbildtrådarvideoklipp
Läst 496 ggr
CalippoTwisterTulo
4/13/20, 1:48 PM

HJÄLP! Sjuk/skadad utekatt!

Hej! Min gamla katt Ziggy på 19 år har ett svullet och rinnande öga och ett sår i form av en liten prick som rinner och varar och pälsen har försvunnit runtom, såret är mellan örat och ögat som är svullet. Hon är strikt utekatt och har varit det hela livet. Det är något som jag personligen är starkt emot, men kan inte göra något åt det, Ziggy fanns innan jag föddes och bor hos min mamma. Hon bor i ladugården och på verandan och springer runt på gården o har sina krypin. Jag vill gärna ha hjälp angående vad ni tror att det kan vara för något. Tumör/fästingbett/pinne i ögat/rosenknopp/annan katt som har rivit henne? Jag vet att vi borde ta henne till vet men det är inget alternativ då hon skulle få sån grov ångest och inte gå att hantera troligtvis då hon bara har åkt bil två gånger i sitt liv och hatat det, det är även mamma som måste köra isåfall för jag har inte körkort och jag tror inte att hon skulle vilja göra det. Hon äter och dricker som vanligt. Hjälp, vad kan det vara? Jag behandlar med bakteriedödande och ögonsalva och silvervatten.

Annons:
CalippoTwisterTulo
4/13/20, 1:49 PM
#1

Kan tydligen inte ladda upp bilder, ska försöka på datorn

Vixxen
4/13/20, 1:54 PM
#2

Ta kontakt med veterinär!

Magi-cat
4/13/20, 1:58 PM
#3

Kan vara en böld från något bett. De kan vara besvärliga, så bäst att kolla med veterinär!

Hoppas det blir bra! 🐱❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[[eskils_]]
4/13/20, 1:58 PM
#4

Hitta en hemveterinär som gör hembesök! Ögon är väldigt känsliga för katter.

Hoppas att hon är försäkrad, då kan ni ringa FirstVet och få råd.

Magi-cat
4/13/20, 1:59 PM
#5

#4 Svårt att få tag i sådana numera, tyvärr. 😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Kattpatrullen
4/13/20, 1:59 PM
#6

Hej. Även om jag också starkt förespråkar veterinärbesök (har haft f.d. "soptippskatter" hos veterinären - allt går) så förstår jag att din situation är knivig då det inte är din katt och inte heller ditt beslut. Det är bra att du försöker hjälpa katten! Jag hade rekommenderat ett samtal med Firstvet eller liknande tjänst i förstaläget när nu situationen är som den är. Gärna om du har möjlighet att locka till dig katten under tiden så att de kan få se såret/problemen då de ringer videosamtal. Om katten är försäkrad ingår ofta samtalen men annars kan man betala en mindre summa. Hoppas att du kan få bra råd genom dem, och om de säger att fysiskt veterinärbesök krävs kanske det kan hjälpa till att övertala din mamma att göra det rätta för katten. Lycka till!

Annons:
Calcifer
4/13/20, 2:04 PM
#7

Kan vara en idé att påminna din mamma om att hon enligt lag måste se till att katten får vård om den är skadad.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Uppkatten
4/13/20, 3:11 PM
#8

Som så många andra har skrivit så kan man börja med ett samtal till t ex Firstvet, och se vad de säger. Kan du inte ha katten närvarande vid videosamtal så får du försöka dokumentera kattens tillstånd i bilder/film som en veterinär kan få titta på.

Min gissning är emellertid att en veterinär behöver få undersöka katten, det låter så. 

Förstår att katten bara åkt bil 2 ggr på 19 år och att katten blivit mycket stressad. Men även om det är jobbigt att se en väldigt stressad katt så brukar det ändå fungera. Ni bör dock diskutera med er veterinär om veterinären kan göra hembesök, och om det inte är möjligt så be att få en tid hos veterinären direkt på morgonen (om möjligt) så att veterinären kan ta in katten för undersökning direkt för att minska stressen för katten.

När ni har katten i transportburen är det viktigt att ni täcker över buren ordentligt med en filt för att minska kattens stress. Det är också viktigt att buren är mycket ordentligt stängd, helst även med spännband runt så att inte buren kan gå upp av misstag (i de här lägena vill man inte ha en katt som kommer lös på okänd plats).

Välj en katt-van veterinär, helst en som brukar möta katthemmets katter. Då är de också vana vid stressade och rädda katter, och vet hur man kan göra för att undersöka och behandla på ett - för katten - så bra sätt som möjligt. 

Jag har varit med flera skyggisar med olika skador/sjukdomar till veterinär över åren, och det brukar fungera bra. Har själv en katt som varken går att hålla/lyfta/bära - men även med henne fungerar veterinärbesök bra.

Som #7 påminner om så är man som djurägare skyldig enligt lag att ge sin katt veterinärvård när katten behöver det. Men börja med telefonveterinär eller att en veterinär får se bilder o film på ögat/skadan så får ni veta hur ni behöver gå vidare därifrån.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
4/13/20, 3:17 PM
#9

#5 Tillgången på veterinärer som gör hembesök beror nog på var i landet man bor. Där jag bor finns det flera stycken. 🙂

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Magi-cat
4/13/20, 4:43 PM
#10

#9 Det gläder mig att de finns! 🙂

Där jag bor hade vi två förut, nu åker ingen av dem ut längre. 😕

.

Det ÄR stressigt för en gammal kisse att åka bil, vi gjorde det för ett tag sedan. Tror aldrig han åkt bil förut. (hittekatt)

Men det gick över förväntan bra ändå och han fick hjälp för sin böld efter slagsmål. med annan katt.

#8 Bra svar!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: