Provat att ge Probipet till era katter?
En av våra katters mage är inte vad den borde vara sedan han blivit tvungen att äta specialmat mot kristallbildning . Jag fasar nu långsamt ut den maten nu och förhoppningsvis håller sig struviten långt borta när han äter endast vanlig mat igen.
Jag har googlat runt lite efter probiotika för katter. Hittade bl a Probipet som är klart billigare än t ex Fortiflora som ofta rekommenderas mot "lösa kattmagar". Den ska vara helt naturlig, fermenterad vetekli med mikroorganismer.
Beställde en förpackning, om 500 gram (!) för 149 kr (+ 69 kr frakt, men köpte andra grejer också, vet inte om fraktkostnaden hade blivit annan om jag endast köpt probiotikan).
Har fått hem den nu och ska prova för att se om den hjälper. Blandar lite i vattnet som jag alltid rör ner i blötmaten. Har gett katterna det en gång nu, och ingen protesterade.
Men har någon här erfarenhet av denna Pre- och Probiotika för djur?
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Det är bra att variera probiotika då olika tarmar behöver olika tarmbakterier. Jag har både Sivoy och Fortiflora. Det här har jag sett och var först i början tveksamt till växtbaserat. Men har hört med mina veterinärer och de säger att det går bra men testa sig fram först. En del blir påverkade i magen på ett oroligt sätt och en del klarar det bra. De råder att man varierar för bästa effekt.
The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.
#2 Tack Dimocarpus, för ett bra råd! Det tar jag till mig.
Jag har ju bara gett dem Probipet tre gånger nu. Jag börjar försiktigt med mindre dos än rekommenderat (1 tsk för katter som väger 5 kg). Jag märkte redan dagen efter de fått probiotikan första gången, att katten med dålig mage mår mycket bättre! Det är som att hans mage bara väntat på att få denna hjälp.
Men…. nu börjar de protestera! Maten är inte lika god längre när jag blandat i probiotikan. Första gången var inga problem, men nu… Suck! Få se vem som är envisast, jag eller de…
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Ge mindre kanske funkar eller gömma det i nåt gott så blir det bra. Blanda med fortiflora, haha… eller bjäst. Kanske det hjälper? :D
The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.
#4 Ja, jag tror jag ska ge ännu mindre ett tag… Nu kanske de får 1/3-1/2 tsk med morgonportionen våtmat…
Problemet är att det enda som är gott, är det medicinska torrfodret… Suck! Och soft frystorkad kyckling (Cosma). Inte lätt att blanda ut med torr-mat/.-godis.
Alternativet, som tycks vara vansinnigt gott (men som de bara fått smaka småbitar av, ett par-tre gånger) är rökt skinka (smörgåspålägg). Men det vill jag inte ge dem mer av, för salt… Att blanda det "goda" med det "onda" vet jag inte vart det skulle bära hän… Jag tror de skulle matvägra allt utom skinkan.. 😃
Men idén om att blanda det med Fortiflora är kanske inte alls så dumt! För Fortiflora utblandat i vatten har grabben tyckt jättemycket om! Ska inhandla Fortiflora asap och testa! Tack för den idén!
Meeow!
Alternativ sluta ett tag och prova igen.
#6 🙂Precis så har jag tänkt göra. Vill ge honom Pre-/Probiotika någon vecka eller så nu. Och se sedan om han blir lös i magen igen när jag slutat ge det, och i så fall ge honom det ett tag igen.
Meeow!
Också hitta orsaken till lös i magen… Så att man kan behandla det och tom bota.
#8 Ja, orsaken är att han varit tvungen att äta veterinärfoder mot struvitbildning. Dels blev det ett foderbyte och dels gillar inte magen maten, så han reagerade med dålig mage.
Meeow!
Då så! Probiotika är bra att ha hemma. Jag ger mina vid vaccination före och efter och även på vintertid då det är mer kallt hemma.
Jag måste säga att denna probiotika funkar superbra för våra katter. Jag ger dem det endast när de behöver (när magen krånglar) och det behövs bara lite. Och den har bra verkan direkt.
Nu kan jag ge dem (medicinsk) blötmat som de tycker om och blanda i probiotikan i det, utan protester. För nu var det dags igen, samma problem som ovan, men annan katt…
Men eftersom förpackningen är stor så lär den räcka länge!
Meeow!