Sparkar ständigt av sig tratten
hej! idag så blev min lilla kisse kastrerad (6 månader och hona). och givetvis har hon då tratt för att inte slicka på såret. men problemet är att hon redan nu på 4 timmar ungefär fått av sig den 4 gånger. den är spänd på den minsta inställningen, men hon får paniksessioner eller något liknande och slår sig själv mot allt hon kommer åt samt sparkar och klöser på tratten. kissen är väldigt leksugen också trots att hon är trött. har någon något tips på hur man kan få henne att sluta försöka få av sig tratten? självklart förstår jag att det är hemskt att ha på sig den, men hon är helt galen just nu.
Tillverka en" body" av en gammal tröjärm och ta på henne. Klipp hål för frambenen. Finns färdiga bodys att köpa på vissa djurkliniker också. https://katter.ifokus.se/discussions/5485882bce12c453b3000172-body-till-katt
Cats are like Potato Chips, You can't just have one!
Så här såg min katt Gretas "body" ut. Ärmen på en tröja.

/Maria
Feliway i vägguttaget där katten vistas mest.
(#2-3 Söta kissar! 🙂)
Kanske passar en uppblåsbar krage bättre till din katt?
Finns att köpa hos veterinärkliniker och i zooaffärer.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Jag fick fästa tratten i selen.
Stolt matte till Agnes och Sonja ❤️
Har du testat helt utan tratt. Mina katter har inte haft tratt men de har ej brytt sig att bita och slicka på såret
tack för alla svar! har ni gjort en liten body av en gammal tröjärm och hon verkar föredra den framför tratten så det är ju bra. dock så behövde jag göra hål för bakbenen också då den envisades med att åka upp, detta gör att den sitter lite konstigt vid baken, men hittills verkar det ha gått okej vid toabesök! #7 när hon fick av sig tratten var bland det första hon gjorde att slicka på såret så det är tyvärr inget alternativ :-(