Vilken kattras passar mig bäst?
Vi vill ha en katt som är:
- Lugn.
- Gillar att gosa.
- Kan vara ensamkatt.
- Ska vara innekatt.
- Tystlåten.
- Social.
Några tips? Även tips på uppfödare eller omplaceringshem i Uppsala.
Jag har svårt att se att en katt kan passa alla dina punkter oavsett om det är en raskatt eller huskatt.
De flesta katter vill t.ex inte vara ensamkatter.
En katt som "gapar" mycket kan vara hur kelig som helst. Katter är stora personligheter.
Det finns säkert lugnare kattraser men jag gissar att det även finns små undantag i deras kullar😉
/Maria
#1 Men om du ska ge tips på katter?
Jag kan inte ge något tips som passar. De enda raskatter jag kommit nära, då vi hade en vän/granne som födde upp Siameser, och de faller ju bort för de är kända för att vara högljudda.
Fast även där fanns det en och annan katt som var tystlåten så det finns inga garantier någonstans.
/Maria
Ragdoll eller Brittisk korthår kan jag tänka passar, men det är en del pälsvård på de raserna. Men det kan ändå variera i lynne då mycket är individuellt på katter oavsett ras. 🙂
Cats are like Potato Chips, You can't just have one!
Jag skulle satsa på en vuxen individ, ex från katthem eller privat omplacering! Då vet ni vad ni får och kan få råd om ifall den passar er (kanske eventuellt även ha den på prov också) en kattunge kan ju utvecklas till att bli t.ex osocial oavsett om föräldrarna är det eller ej :)
Den här kattens finns säkert där och väntar på dig men jag rekommenderar att du vänder dig till ett djurhem där de känner sina katter och kan ge dig en vuxen individ som passar in på din lista. Kattungar (oavsett ras) är alldeles för mycket individer för att passa in på de punkterna. Lycka till :)
#6 Det var ett bra tips.
/Maria
Ingen kattunge, oavsett ras, kommer ju vara lugn när den är liten. Generellt brukar man säga att långhåriga katter är lugnare än korthåriga, men det finns självklart individuella skillnader. Jag skulle säga att om du köper en raskattunge från en seriös uppfödare så är du nästan garanterad att få en social katt, sen hur den vill gosa är ju svårt att säga. Brittisk korthår verkar generellt vara mer av en "ligga bredvid"-katt medan tex siameser gärna vill vara innanför dina kläder.
Här kan du läsa om olika raser: https://www.sverak.se/kattraser/ Och besök gärna någon uppfödare eller ägare av rasen innan så du får möjlighet att träffa rasen innan ni bestämmer er.