Tillfällig flytt med katt.
Hej! Jag skulle behöva råd och tips angående flytt med vår katt. Just nu bor vi i en stor villa på med tre våningar i ett lugnt område. Det kör sällan bilar på gatan utanför vårt hus. Så vår 2-åriga Ragdollkille Morris får gå fritt ute när vi är hemma och vi lockar in honom när vi måste lämna huset, samt till natten. Han gillar att vara ute. Ibland står han vid altandörren och väntar på att bli utsläppt. Men nu ska vårt hus totalrenoveras. Det kommer finnas byggarbetare i huset hela dagarna och därför måste vi tillfälligt flytta till en lägenhet. Renoveringen kommer att ta några månader, ett halvt år eller kanske till och med längre. Lägenheten vi flyttar till är liten, bara 2 rum och kök. Det positiva är att lägenheten ligger i samma område som vi bor i nu. Ett område som vår katt är van vid. Det är bara ett hus mellan vårt hus och lägenheten. Sen finns det inte så mycket mer som är positivt. I alla fall inte för Morris. Lägenhetshuset ligger nära en gata med mer trafik och min sambo säger att han inte vågar släppa ut Morris där. Jag är jätteorolig för att Morris kommer att må dåligt i en liten lägenhet utan möjlighet att gå ut. Ok, jag kanske lyckas övertala min sambo, men hur ska vi gå tillväga. Just nu är Morris van vid att gå in och ut som han vill. Men lägenheten ligger på andra våningen och vi kan ju inte ha dörren till lägenheten och trappuppgången öppen hela tiden. På nedre våningen bor det dessutom 2 andra katter som går ute. Det borde ju innebära att de ser huset och gården som deras revir. Jag vill helst inte starta ett kattkrig. Även om Morris är störst behöver det ju inte innebära att han vinner. Nästa problem är att vi, när vi lockar in Morris, skakar på lådan med hans kattgodis. Tänk om han då springer till vårt ”gamla” hus. Han är ju van vid det. Kanske hittar han inte till det nya, eller inte fattar varför han ska dit. Hur ska vi få Morris att trivas i vårt tillfälliga hem? Tacksamma för tips. /Karin Obs! Sele fungerar inte. Han lägger sig ner och vägrar att gå. Vi har testat och övat massor med gånger.
Släpp absolut inte ut katten från lägenheten. För det första har ni inget säkert system där han kan komma in när som helst pga hur ni kommer bo. För det andra kommer han inte ha en endaste aning om att ni flyttat och eftersom det är så nära ert andra hus, där han har sitt revir, så kommer han gå tillbaka dit. Ni får göra lägenheten så trivsam som möjligt så han klarar av innekattslivet ett tag.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Hur ni ska få Morris att stanna? Solklart svar, släpp inte ut honom.😉
/Maria
Håller med andra, släpp inte ut katten! Erbjuder mycket stimulans så katten blir av med energi och rastlösheten. Se till att det finns gott om klös -och klätter möjligheter inomhus. Två kattlådor på olika ställen. Fixa feliways. Kanske passa på att lära er katt lite trix med klickerträning?
Jag har tre innekatter. Förutom alla tillbehör som måste finnas så lekar jag med dem morgonen innan jag åker till jobbet och efter jobbet. Jag ser också till att radio, musik eller tv:n är på så att det inte är för tyst hemma när jag inte är hemma.
Tänk på att katter sover ca.16 timmar om dagen, inte i sträck men då och då. Mest på dagtid. Några månader går fort.
The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.
Nej, att släppa ut Morris från lägenheten är ingen bra idé. Han får helt enkelt finna sig i att vara innekatt kanske ett halvår framåt. Det finns många katter som t ex bor i lägenhet i stan under vinterhalvåret, och som går fritt vid sommarhus under sommarhalvåret, och som brukar klara det utmärkt. D v s för en katt är det inte "omöjligt" med olika "regler" i olika hus.
Ibland måste vi kattägare sätta oss över kattens "vilja", inte minst när det gäller kattens säkerhet.
Du kan också "trösta" dig med att det snart är höst, med regn o rusk, och sedan kommer vinter och snöslask, d v s vi går mot en årstid där katter brukar föredra innelivet.
Har också sett flera fall där katter sprungit bort sedan deras bostad börjat renoveras, så att han ska hålla till vid sin tidigare adress är heller inget alternativ, utan kan i värsta fall snarast stressa honom (beroende på omfattningen av renoveringen).
Finns det en balkong på nya lägenheten så se till att näta in den ordentligt så att Morris kan vara på balkongen. De första veckorna kommer han säkert att ha fullt upp med "att landa" i sin nya bostad, med allt vad det innebär av intryck etc.
Sedan är det förstås viktigt att han har någonstans att spana ifrån (t ex plats på fönsterbrädan), möjlighet att klösa (på en bra klösmöbel), erbjuds lek (d v s möjlighet "att jaga") och gos o s v… så han får den lite extra stimulans som många innekatter behöver.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Tack för snabba och övertygande svar! :) Ni har säkert helt rätt. Morris får vara innekatt ett tag. Vi har massor med leksaker och flera klösträd till honom. Vi får packa med dessa. Sen ska vi se till att ge honom lite extra uppmärksamhet och kärlek. Tipset med balkong var jättebra. Balkong finns och den är ganska stor. Jag ska promenera förbi lägenheten och se vad vi skulle kunna göra med den. Kanske går den att inreda så att det blir roligt för Morris att vara där. Vi äger ju trots allt det andra huset också, så jag får göra som jag vill. :) Tack än en gång!