Liten knöl ovanför ögat?
Hoppas att någon här kanske har något bra svar på vad detta kan vara då jag inte har en aning 🤔 Siri har länge haft en liten kal fläck ovanför ena ögat, ser typ ut som hon haft en fästing eller liknande just där. (hon är innekatt så det har hon aldrig haft men ser så ut) Idag märkte jag att det blivit som en liten knöl där, fortfarande helt kal fläck men alltså en knöl nu. Sitter ett "morrhår" mitt i och funderar på om det har något med knölen att göra? Hon reagerar inte när man tar på den så förmodligen inget hon känner av, men tänker om det kanske är något man ska kolla upp eller om det är ofarligt? #överdrivetoroligkattmamma
Funderar på om det kan vara ngn slags hårsäcksinflammation eller liknande, men vågar inte säga om sådant förekommer hos katter….
När det gäller medicinska frågor hänvisar vi alltid till att man tar kontakt med sin veterinär. Kanske kan du börja med att mejla över bilden till dem o fråga, eller ta kontakt med t ex FirstVet.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Förmodligen inget farligt utan en inflammerad talgkörtel eller hårsäck skulle jag tro. En knöl som växer bör man dock alltid låta en veterinär kolla på.
Sajtvärd Katter iFokus
Min katt hade exakt en likadan knöl ovanför ögat. Den var liten men växte sig större. Gick till veterinären som tog prover, det var en cancer knöl ( godartad) som dom fick operera bort. Så jag tycker du ska uppsöka veterinären redan nu faktiskt.
Jag länkar till ett gammalt inlägg, där finns en bild på knölen som min katt hade. Men i början var knölen lika liten som på din katt.
https://katter.ifokus.se/discussions/55afa3248e0e7426f00027ac-enorm-varta?participating-12
Jag har självklart redan planerat att ringa veterinären imorgon bitti. Eftersom hon inte är påverkad av den så upplevde jag det inte som akut och då kan jag lika gärna vänta tills måndag morgon :) Var dock nyfiken på om någon här varit med om något liknande så därför frågade jag här igår. Tack för era svar, hoppas på att det bara är en inflammerad hårsäck eller liknande som någon sa.
#5 Uppdatera gärna här när ni har varit hos veterinären så vi alla får lära oss lite till 🙂❤️.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Min gamla hund fick vårta på huvudet men vet inte om det är samma som din hund men veterinären kan nog ge bättre svar som får undersöka katten