Olika typer av jamande?
Har använt mig av sökfunktionen utan att hitta något som passar in. Alltså; jag undrar om det finns någon här som kan lista upp vad de olika jamande betyder som katter gör? Förstår ju när de fräser och spinner, tänker mer som "rrraowrrr" osv 😂 Försöker förstå min pratkvarn till katt, försöker läsa av honom och lära mitt barn så att hen också kan läsa av katten.
Jag tror att det är individuellt. Vissa katter har massa olika sorters läten för olika situationer medan andra inte har det. Sen finns det såklart vissa mer speciella ljud/jamanden som betyder samma sak för dom flesta katter.
Jag har två katter och den ena kan knappt jama utan hon kuttrar och mä:ar oavsett vad hon vill, jag kan inte avgöra vad hon vill baserat enbart på ljudet. Hennes syster kan både kuttra och jama och har väldigt specifika läten för om hon vill ha uppmärksamhet, mat eller är rastlös. En annan katt jag hade kunde bara kuttra och hon använde också samma läten till alla situationer.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Jag har också uppfattat att det är individuellt. Katten provar och ser vad t ex matte reagerar på. Katter jamar sällan i sin kommunikation med varandra (t ex i en kattkoloni), men använder jamningar i sin kommunikation med oss människor eftersom det kan leda till mat, gos, att få gå ut o s v.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Ja, det är helt säkert helt individuellt om, hur och när katter jamar.
Min första katt jamade nästan aldrig, utom när hon var hungrig. Maat!
En katt jamade och pratade med mig när han var på väg hem - man kunde höra honom långt ifrån. Jaaam, jaaaam, jag är på väg hem, hör du mig?
Vår gammelkatt vi har nu, jamar intensivt när man varit borta en stund och kommer hem. Maooo, maaoo, maaaoo, var har du varit så lääänge.
Våra två bröder, kuttrar lite grann när de vill gosa eller få mat. Kurrr, kurrr…
Men när de leker tillsammans då är det ett jättejamande, på båda två. Börjar först med lite kuttrande, men sen när det är dags att leka kurra gömma eller tafatt, då blir det högljudda jaaaamanden på de båda två. Mjaaauuu, maaaaooo, _"du kan inte ta mig".
_Så, faktiskt, de två kommunicerar med varandra med sin jamanden, vilket ju inte är så vanligt bland katter, som Uppkatten skriver.
En av bröderna jamar också när han vill locka till sig gammelkatten som är ute eller något djur elller så (bröderna går inte ut fritt). Eller för att markera "Hör ni mig? Jag finns här!" (Grannarna kan nog tro att vi plågar katten…)
Många gånger låter också jamandet precis som "mamma" maaammaa". (Urgulligt!)
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Vi har två katter som verkligen pratar. Ena är kattunge så än är dey mer hej mjau och mat mjau. Mat hör man tydligt 😅 Sen har vi en på 8 år han kan prata vid kel när han bara ligger o man tittar på honom. Utan att det mer betyder "prat mys". Han pratar om man säger hans namn om man nämner dotterns namn som han älskar mest av allt så jamar han som mamma ibland mer mammmmma långt utal 😊 Han säger till om nytt vatten då han inte vill dricka från vattenfontän så det blir ny skål med nytt lite kallare vatten. Han säger tydlig till om mat o när han vill ut. Jag vet vad han säger men det har inte mannen lr dottern lärt sig. Jag tycker han är tydlig och han gör det jätte tydligt med sitta vid vattenskålen o jamar det betyder inte mat eller hej 😋 Det betyder ge mig nytt vatten.
Tack för era svar :)
5 Du kommer säkert lära dig tyda katten med tiden. Vi är kattvakt och idag möttes vi av två glada katter som innan var avaktande innan men nu åh är ni här nu kel prat o mys. En massa jamande 💗 Vi är där 2-3 gånger per dag och brukar vara hos dom en stund för att dom behöver sällskapet. Det känns skönt att dom lär sig sbabbt att man bara vill dom väl. Deras jamande var mer prat mys tror jag 😊☺