Kompis till äldre katt
Har en katt som levt ihop med en annan katt i ca 14 år men som nyligen gått bort, katten har alltid varit den som vill mysa väldigt mycket och vill nog helst inte vara ensam så mycket då hon alltid vela vara nära henne också. Känner att en kompis inom snar framtid vore bra men samtidigt att man ju hört att man helst inte ska det.. men är det någon som gjort det och kan berätta lite hur det fungera? Katten sover ganska mycket på dagarna men på nätterna vaknar hon till liv och leker mycket :)
Tänker också när den ALLTID haft en kattkompis i 14 år och helst plötsligt blir ensam..
Många anser att en äldre katt ska få slippa en ny/yngre katt som kommer in på reviret och "stör". Generellt är det så att den största orsaken till stress hos katter är just närvaron av andra katter. Det hindrar inte att en del katter gillar sällskap av andra katter, och för kattungar/ungkatter är det nödvändigt med kattsällskap för att de ska må bra. Men har du en katt som är så pass gammal som 14 år så ska du nog inte komma hem med en ivrig, leksugen, superaktiv kattunge, tänker jag, utan satsa på en katt som är ordentligt vuxen/lite äldre. Du kan inte heller räkna med att din nuvarande katt kommer att "applådera" ditt val. Det är trots allt en främmande katt/inkräktare som du kommer hem med, inte den kattkompis som hon har förlorat. Och inkräktaren ska dessutom dela din katts sovplatser, kattlåda, matskålar o s v… Och konkurrera om din uppmärksamhet…. Tänk på att en äldre katt även kan behöva "få sörja ifred", och ev. då börja längta efter en ny kompis.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Köpte 2 katter som var runt 3 å gamla, som alltid bott tillsammans och var som fastklistrade i varandra både inomhus och utomhus. De sov alltid tillsammans.
En av katterna dog tyvärr (överkörd) och jag skaffade då en ny "kompis" till den kvarvarande katten. Samma kön och typ utseende som den döda kompisen. Nya kompisen hade även levt med andra katter hela sitt liv.
De slogs i 2 år och hatade varandra, var en hona och en hane. Efter två år omplacerade jag nykomlingen.
Jag kommer aldrig försöka "matcha" ihop katter igen utan kommer bara köpa de parvis. Honan vi har kvar nu som är själv stortrivs. Även fast hon tidigare var så fäst vid sin avlidne kompis.
Hos oss var det en fråga om rang som de aldrig löste. Våran hona är försiktig och mild, hanen var en riktig mobbare. Kunde flyga på henne när hon sov, bestämde var i huset hon fick vistas etc. Tror att vissa katter kan vara svåra att passa ihop, och vi hade den oturen.
Somsagt så hade båda katterna levt med andra katter innan, så jag tror inte detta är en grundförutsättning för att "alla passar tillsammans". Hoppas du förstår vad jag menar :)
Har hört att det i vissa fall inte går att lösa, tyvärr. Hur gamla var din hona och nykomlingen när han flyttade in?
#4 honan var runt 4år och nykomlingen 3
Aha, då var det inte åldersskillnad som var problemet. "Bara" kattpersonkemi.
Jo precis. Har verkligen öppnat mina ögon för att det verkligen kan skilja sig enormt och att långt ifrån alla passar ihop.
#3 De var väl kastrerade båda två?
En fördel med att köpa katt från katthem är att personalen där känner katternas personligheter och kan rekommendera en som har chans att passa ihop med redan befintlig katt.