Katt med Diabetes
Hej!
I går tog min katt seniorprover och det visade sig att han har diabetes. Vi kommer att få träffa veterinärer som är experter på diabetes nästa vecka och där får vi veta mer, men det kommer att bli insulinsprutor för honom sa dom, om diabetes inte blir bättre tills dess. Det är så hemskt att behöva tänka på att behöva ta diabetesprover i örat tydligen och sen insulinspruta i nackskinnet. Problemet är att jag vet att det kommer bli så tufft, han är en sån katt som springer undan och gömmer sig om han tycker något är besvärligt. Han kommer alltid förknippa mig med obehag sen antar jag och alltid springa undan.
Veterinären sa att det kan hända att diabetes blir bra om man går på strikt diet. Det ända han får äta nu är Mjau som tydligen är bättre än veterinär foder sa hon.
Är det någon här som har katt med diabetes och insulinsprutor? Jag har haft katt i 20år men ingen har haft diabetes, peppar, peppar, så jag har ingen erfarenhet av det alls.
Hur gör ni när ni tar prover? och hur ofta går ni på kontroller till veterinären osv.
Tack på förhand.
Hej! Misstänkte ni innan att katten inte mådde så bra eller var det mer att ni kände det var dags för en kontroll då katten är äldre? Har tyvärr ingen erfarenhet men jag har precis bokat hälsokontroll för mina två 8 åringar. Hoppas han blir bra snart ❤️
Tack:=) Jag hoppas ochså att han blir bra av den nya kosten. Jag bokade tid för han har gått ner lite i vikt tyckte jag, sen har han börjat dricka mer vatten är normalt. Och det är tydligen vanligt för diabetes. Samt att jag har märk att hans päls känns lite flottig, det märkte veterinären också. Pälsen speglar ju många gånger ochså hur en katt faktiskt mår.
Lycka till med dina katter! Det är bra att du går med dom i 8års åldern.
Om någon läser detta nu, eller i framtiden, och har en katt med diabetes så kan jag rekommendera er om ni har Facebook, att det finns en otroligt bra grupp därinne som heter Kattdiabetes. Där finns många kattägare till katter med diabetes och man får lära sig mycket.