Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3015 ggr
powerade
0

När är en katt för tjock?

När är en katt egentligen för tjock? Min katt har alltid varit för smal liksom men börjat lägga på sig lite nu. Jag tycker att oj vad tjock du är för hon alltid varit så smal. Men tror hon är lagom. Väldigt långhårig så man ser inte riktigt kroppen så. Men man känner ju. Så vad säger ni hur vet man när man när det börjar bli övervikt

[134643]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Råkade se det här under "nya inlägg" och kunde inte hålla mig, trots att jag inte är kattägare själv. Älskar hullbedömningar på alla sorters djur😃 Här har du en bild som kan vara till hjälp. Det är svårare på en långhårig katt såklart, då får man känna sig fram eller trycka ner/undan pälsen för att se bättre. Men jag tycker att det brukar vara rätt så lätt att se midja/buklinjen om man "trycker in" pälsen.  

I princip vill du gå igenom 4 steg: 

Ovanifrån - Du ska se en tydligt definierad midja bakom revbenen. Formen på bröstkorgen ska vara tydlig men enstaka revben ska inte vara tydliga (då är den underviktig). På en överviktig katt saknas midja, eller det kan till och med bukta utåt bakom revbenen. 

Från sidan - En normalviktig katt ska ha en buklinje som gradvis går upp mot buken efter bröstkorgens slut. Vid övervikt finns inte den "uppdragningen", eller det kan till och med bukta nedåt istället…

Känn på kattens bröstkorg - Du ska med enkelhet ana konturerna av de nedersta revbenen när du känner med en lätt hand på kattens sida (även om du inte kan se dem). Vid övervikt känner du inga individuella revben, och i värsta fall måste du trycka hårt för att känna några alls.  

Känn längs med kattens ryggrad - Är den normalviktig känner du enstaka ryggkotor under skinnet, men de är inte alltför uppenbara. Är den överviktig kommer du känna ett lager fett som täcker ryggkotorna, vid fetma känner du dem kanske inte alls. 

Kan ju säga också att det är väldigt få djurägare som behöver oroa sig för att sina djur är underviktiga, även om det såklart händer. Men det är då inte det vanligaste 😎

powerade
0

#1 där är en bild på henne. Extremt lurvig och hatar när man känner runt magen enfa sen bebis o försöker hugga en om man känner för mycket. På ryggen sticker ryggraden upp men magen känns typ svullen. Som ens egen kan göra. När vi var hos veterinären och vägde i somras tyckte dom hon vägde lite för lite. Magen är liksom rak med revbenen nu:p

powerade
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ser ingen bild. Så tror jag misslyckas haha

MonicaLagerquist
0

Man ska kunna känna revbenen och katten ska ha midja.

Stolt ägare till tre La permer

powerade
0

#4 svårt o känna dom med massa hår över men lyckas jag gräva mig in i pälsen känner jag på sidorna iallafall. Svårt o känna på en långhårig katt som hatar när man är o känner runt magen dock: (

MonicaLagerquist
0

Det är ju inte vid magen du ska känna utan över revbenen.

Stolt ägare till tre La permer

[Forest]
0

Har man som vi en långhårig katt så är det svårt att se man får helt enkelt känna.  Jag smeker våran från huvud/hals och sidan jag tycker man känner lättast när katten står upp :)