Bästa kosten för sin katt?
Hej,
Jag har funderat extra på huruvida kosten jag ger min katt är den mest optimala för just henne. Jag äger en Maine Coon hona på 3 år och 7kg, som just nu äter Purenatural Sterilised Adult Chicken. Hon brukade äta Royal Canins foder som är speciellt framtagen för just Maine Coons. Men redan från en ung ålder spydde hon upp maten med jämna mellanrum, jag rådfrågade då Arken Zoo om nytt foder och fick då Purenatural som förslag. Förklaringen jag fick var att Royal Canin innehåller onödigt spannmål och inte alls lika mycket kött och protein som en Maine Coon ska ha. Fodret har fungerat bra och hon spyr inte upp maten längre.
Men nu vänder jag mig till detta forumet i hopp om att någon ska ge mig lite extra tips om antingen bättre foder eller tips på att förbättra hennes kost för att ge henne det mest optimala för just hennes välmående. Lite fakta som kanske kan hjälpa er:
Jag har försökt att få henne på en BARF kost men hon verkligen vägrar att äta maten.
Hon är fruktansvärt kräsen vad gällande blötmat och hon äter knappt en tesked av det. Har försökt med alla sorters märken och smaker, inget går hem med henne.
Hon är en kastrerad innekatt
Jag märker att hon är förtjust i rå kyckling och lax. När jag lagar mat vill hon alltid försöka ta tag i köttet.
Uppfödaren jag köpte henne från brukade med jämna mellanrum mata katterna med antingen rå Oxhjärta eller kohjärta, kommer inte riktigt ihåg vilken av de två det var.
Ingen expert på katter, men har gett grishjärta till besökande katter, det är rikt på taurin. Katter skall kunna äta kyckling rå, så om hon gillar det ge henne lite. När jag gjort leverpastej på kyckling har jag haft en liten tiggare i köket.
Konstigt att hon inte gillar BARF, både rå kyckling och hjärta räknas väl dit?
#1 Grishjärta har jag inte hört om förut, hur får man ens tag på hjärtan av olika slag? Angående rå kyckling så kommer jag definitivt framöver att ge henne det med jämna mellanrum. Hade för mig att det var dåligt men tydligen inte.
BARF situationen är lite knepig, har köpt MUSH från Arken Zoo men hon verkligen vägrar att äta det. Men rå kyckling, lax och hjärta vill hon äta på ett rullande band.
#2 sök på barf recept. Det är lite skillnad på barf och mush fast båda innehåller rått kött.
Om du har turen att ha en butik i närheten med manuell köttdisk så fråga efter det. Jag har hittat det + en massa andra inälvor, grisknorrar etc på en CityGross.
#3 vad menar du är skillnaden mellan mush (som är färdigblandad barf) och barf (gissar att du då syftar på egenkomponerad barf)? :)
#5 som du skriver. Mush är färdiggjord rå mat som du inte behöver göra något förutom att ta fram mängden bollar till djuret. Barf däremot så har du ett "grundrecept" som du kan välja vilket kött mm som du köper på vanlig matvarubutik och styckar upp osv. Grundrecept för barf kan se ut så här: 65% muskelkött 10% ätbara ben 10% hjärta 5% lever 10% övrigt
Både MUSH och barf är samma sak. I MUSH finns inget annat än kött, innanmäten och tillsatt jod. När jag gör egen barf så måste jag också tillsätta jod så det är exakt samma utom att jag har större möjlighet att ha kontroll över råvaror själv vilket är bättre i längden. Bättre kött sliter mindre på organen. Purenaturals mat innehåller väldigt mycket fett, mer än MUSH. Skulle inte ge till mina. Ger du katten fet fisk så måste du se till att katten får i sig rätt mängd e-vitamin som motsvarar mängden fet fisk katten får i sig. De är alltså inte gjorda för att äta fisk. Köper man omega-3 så ska man se till att det innehåller e-vitamin. MUSH vaisto cat är verkligen bra. Har du provat att blanda det din katt gillar tillsammans med MUSH? Hjärtan är bra att ge och om din katt gillar blod så kan man köpa det i frysdisken som man kan tillsätta lite. Ge bara lite grann tillsammans med det din katt gillar och öka successivt. Kan ta veckor, månader men öka lite grann i taget. Fasa mycket långsamt. Hjärtan av olika slag kan du handla färska på City Gross. Grishjärtan innehåller mycket taurin. Jag beställde online via närproducerad gård. Har också en extra frys enbart till katterna. Ge inte lever för MUSH är helfoder och katten kan lätt överdosera a-vitamin. Är det nåt du undrar över så är det bara att fråga. Ge inte upp! Ibland tar det bara längre tid för katten att vänja sig och det du ska se till att det du ger eller blandar med är helfoder. Blanda en liten bit hjärta dagligen är ok.
The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.
#3 Så man kan göra sin egna blandning? Detta kommer jag definitivt prova på, hoppas bara det inte är allt för komplicerat.
#4 Ska ta reda på ifall det fins där jag bor och försöka ta tag på det.
#6 Att Purenatural innehåller så mycket onödigt fett visste jag inte om, är det något annat torrfoder du rekommenderar?
Jag har gett henne rå lax i små mängder ibland, inget jag ger henne som huvudmål. MUSH vaisto cat har jag använt mig av, jag har provat att få henne att äta det genom att bla lägga lite små bitar blandat med hennes torrfoder och sakta men säkert vänja henne. Men hon verkligen vägrar att äta det och föredrar torrfodret, har försökt ett flertal gånger utan några framsteg.
Men angående det #3 nämnde, att göra sin egna blandning. Kan prova att få till någon god mix som passar henne med bla rå kyckling och hjärta av något slag denna veckan men om inte ens det faller henne på smaken vet jag inte vad jag ska göra.
Det du kan göra är att läsa på för det finns en hel del att hålla koll på. Katt kan få näringsbrist i längden om man kombinera fel. Så det är jätte viktigt att man läser på innan man gör egen blandning.
Det finns en dietist som erbjuder recept om du vill beställa det under tiden du lär dig. Det har funnits fler men de har lagt ner sin verksamhet. Det kostar en del men det är också säkert att det blir rätt för din katt.
Ang. Purenatural så blandade jag ihop det med färskfoder. Torrfoder purenatural har jag inget koll på. Ber om ursäkt att jag skrev det. Tråkigt att hon inte gillar MUSH, så kan det bli ibland. Hon gillar att tugga. Det är egentligen bättre att hon gillar blandat. Men gör som sagt inte eget utan att veta vad du gör. Det kan leda till överdosering av visst näringsämne och underdosering samt vilka näringsämnen som slår ut varandra.
OM du är intresserad så kan jag kolla upp dietistens länk. Hon gör också recept till hundar.
The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.
#7 visst är det samma sak, rått kött men ändå inte iaf enligt mina katter.. Mina tycker inte om MUSH men de älskar hemmagjord BARF. #8 Det bästa med hemmagjord BARF är ju att det är ju samma mat som man äter själv ( om man inte är vegetarian/vegan) fast i rå form och lätt att få tag på då allt finns i matvarubutiken. Det är dock bra att läsa på och även sätta dig in i hur vitaminer och mineraler fungerar. Tex A-vitamin ska ju inte överdosera. Mina katter får ibland smakbit på köttet när vi håller på att göra middag. De har alltid hugget in med glädje. :) Att ge dem smakbit är inget som påverkar ett annat helfoder men man ska inte då heller ge mer än 10% extra av kattens dagliga kost. Det finns många recept på nätet, vissa maler köttet och vissa styckar köttet i olika storlekar. Det beror vad som passar ens katt/ katter
#10 svara gärna på frågan om vad som är skillnaden mellan mush och hemmagjord barf?! :)
#11 läs inläggen jag skrivit?
#12 Har läst dina inlägg, men tycker inte att de besvarar min fråga :) Enda skillnaden, jag kan komma på, är att mush är barf gjord av någon annan och hemmagjord barf är gjord av mig, men det gör ju inte mush mindre barf för det. Barf står för biologisk anpassad rå föda, om jag inte missminner mig totalt, så "tillverkaren" är ju icke relevant i detta fall.
#14 Jag vet inte hur jag ska skriva för att du ska förstå vad jag menar. Jag vet vad BARF står för och både BARF och MUSH består av rå föda. Jag har inte påstått något annat. MUSH och BARF är samma fast ändå olika i vissa katters ögon. Det är ju iofs bara att kolla på en framtagen MUSH boll och framtagen portion av BARF gjort efter ett grundrecept så ser man skillnad. Jag vet även flera katter som vägrar äta MUSH bollarna men äter BARFen man gör själv. MUSH är sammansatt i en boll för att underlätta för konsumenten och du behöver ingen mer kunskap för att ge det till ditt djur. Ger du BARF enligt ett grundrecept styckar du oftast upp köttet i bitar och du måste ha koll på att djuret får i sig det den behöver i form av vitaminer, mineraler mm
#9 & #10 Jag vet inte riktigt om det vore en bra ide att göra min egna blandning efter att ha läst in mig i själva BARF kosten. Verkar som en situation där jag möjligtvis skulle leda till att jag tar vatten över huvudet.
Jag tror jag i framtiden absolut kommer ge henne rå kyckling, lax och ben att bita och tugga på men att övergå helt till en BARF kost är inte möjligt, i min personliga situation.
Vad du än gör, undvik fet fisk, lax är väldigt fet, om du inte vill att din katt får e-vitaminbrist. Lycka till!
#17 Absolut, tack för svar!

Min ICA-butik har råa kycklinghjärtan för det mesta och ibland även rå kycklingmage. Brukar finnas i där de har andra köttprodukter och inälvsmat