Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1175 ggr
Fridhäll
0

Sveriges första Kattcafé!!

https://www.aftonbladet.se/a/OnKX61 OOH VAD ROLIGT!! 🤞🏻🤞🏻😉😉❤😄😄 Vad tycker ni? :)

Det viktiga är inte att vinna, det är att alla andra förlorar!DrinkDjävlas

Novachan
3

Både på gott och ont…

Mysigt att träffa katter på café, folk kan lära sig mer om katter genom interaktion och kanske få en annan syn (bättre om katter vilket kanske kan hjälpa katter överlag på sikt, kanske fler adopterar hemlösa katter

Samtidigt tycker jag inte helt om utnyttjande av djur, fler kanske lockas att skaffa katter men inte lär sig tillräckligt och bidrar till att fler hemlösa katter, beroende på vilka/hur katterna på cafét är och vilka regler som gäller så kan katterna tvingas till att göra saker som inte passar dem och påverka dem negativt

Fridhäll
1

#1 Ja precis min tanke med! Bor i en område där det tyvärr har blivit djur som har blivit förgiftade ….med mening!! Så var ju så klart skeptisk till att *censur* människor skulle gå in och förgifta dom… Men det verkar vara en riktigt legit och bra ställe av det jag kan läsa i artikeln. Vet inte om du har hunnit läsa artikeln(eller kan) men kan berätta sammanfattat ifrån artikeln för er som inte kan öppna den! :) Katterna som finns på cafét kommer ifrån Solgläntans katthem och är väldigt sociala och dom kommer inte ha direkt kontakt med människor, men det finns möjlighet att boka tid för att träffa katterna eller om man har tur så finns det en ledig tid(typ drop in?). Man kan adoptera katterna om "förutsättningarna är de rätta" . Katterna går att kolla på ifrån en glasfönster när man fikar och det kan vara sammanlagt 20 personer i kattdelen. ( antar att det är där man kan se katterna) Katterna är i en kattanpassad lokal och det finns gömmor och gångar samt klösväggar, så dom kan dra sig undan om de vill. Det finns ett rum där katterna kan äta, vila och gå på toa! Alla möten med katterna är på katternas villkor och det finns vistelseregler som man måste anpassa sig efter, man kommer till exempelvis inte kunna mata dom. Dom kommer ha regelbundna besök av en veterinär och kontakt med en etolog och djurhållningen utvärderas kontinuerligt. (Ägaren över caféet heter Jon Bäcklund och platschefen heter Elina Thorsell) Det låter som det är legit. Som om dom vill väl för katterna! Jag hoppas det går bra!! Jag tror jag fick med det viktigaste!

vendelay
3

Det låter verkligen bra, hoppas att de håller allt de säger (vilket jag tror!). Mitt största problem med kattcaféer är när katter inte kan gå undan och här kommer de till och med ha ett eget rum. Låter toppen att det också går att adoptera kissarna. Jag tror att det kan vara en bra grej. Låt oss hoppas att de kan slänga ut skrikande småungar bara, om någon sådan kommer in 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Dimocarpus
0

Min kollega har varit där och var tyvärr inte nöjd. Man har ju ”kattcafé” 24/7 så jag är inte jätte sugen att fika just där men däremot kan jag bidra genom att föreslå till andra som gillar katter men inte kan ha egna.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Silvestris
0

Det är inte Sveriges första kattkafé. Två bekanta till mig (etologer) har haft ett mobilt kattkafe under ett par år. Där har de inte bara haft fika utan även utbildat människor och endast deras egna katter som är trygga med främmande människor har varit med.

ApanAnn
0

#4 När då? De har juinte ens öppnat ännu… #3 Jag förstod det som att barn under 12 bara är välkomna en dag i veckan, och då bara med vuxen. Plus att ingen kommer in till katterna utan att boka tid och betala inträde.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Dimocarpus
0

Min kollega var där i fredags. Hon berättade via ett inlägg och det var inte personligen till mig. Är det inte öppet än? Isf var det kanske något internt då? Hon bor ju inte så långt därifrån, hon var där med sin kompis.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Fridhäll
0

#3 Ja precis, detta kommer inte alls likna dom Kattcaféerna som finns i te.x Japan där katterna går lösa. Här kan dom gå undan och vi människor ser dom igenom glas och vill vi träffa dom så får vi beställa tid/eller chansa att det finns em ledig tid att träffa katterna (Vilket jag tror kommer vara te.x mellan 14-16 eller liknande. Att dom har speciella tider som man KAN boka, och tider som dom inte tar emot besök alls, men jag vet inte jag bara gissar nu) Jag är inte förtjust i skrikande småungar eller skrikande vuxna för den delen heller! 😂 Tror att dom definitivt kommer ha detta i åtanke. Jag vet inte hur tjockt glaset som separerar rummen är, det är möjligt att även om någon skriker(typ en bebis) att det inte hörs, och att det är skyltat med att man inte får banka och slå på glaset. Samt att det kommer vara någon slags övervakning så att reglerna följs. #4 Jag vet inte om du har varit just där för det står i artikeln att det öppnar 16 FEBRUARI. Har dom skrivit fel? What har vi något café i Sverige som är öppet 24/7?! Var säker på att vi inte hade det, men jag kanske har fel 🤔. 7eleven och rasta kanske men inget café vad jag vet. #5 Vad skumt att dom skrev första på Aftonbladet då. Är du säker på att dom du känner hade en "café" alltså kvalifikationer för att det ska klassas som just café, det är ju väldigt mycket regler och kvalifiationer som måste uppnås och sånt när det kommer till verksamheter. Varför skulle dom annars säga att det var Sveriges första Kattcafé? Vad skumt…kan du höra av dig till dom och kolla? Vad säger dom om detta då om dom redan hade Kattcafé? #6 Det låter som bra regler! Vart fick du tag i den informationen? 😄

Dimocarpus
0

#8 nej, jag har ingen aning. Enligt min kollega spm har varit där så vad hon inte så nöjd. Kanske något för grannskapet? Som sagt, hon bor ju där i närheten. Haha.. har ju tre katter, kan alltid ha ”kattcafè” 24/7 när jag vill. Med andra ord, känner inte så starkt behov att besöka stället.

ApanAnn
0

Februari var det jag sett också. De kan ju ha smygöppnat lite i och för sig… eller bara haft öppet i lokalen där man inte interagerar med katterna. Många katthem har ju ”kattcafè” i sina lokaler då och då, fast då brukar inte katterna vara utsläppta i lokalen :D

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!