Kissar i sängen
Att en kattunge kissar i sängen är väl inget ovanligt men i vilket fall fick jag hem en bengal hona på 3 månader igår och hon är vääääääldigt kelen, följer efter en hela tiden och är helt enkelt riktigt go.
Introducerade henne med lådan direkt igår så fort vi kom hem så att hon vet vart den är. Mös med henne lite i sängen igår och då kissade hon. Antar att det är för att hon saknar de andra katterna och att det är en ny miljö som kan påverka det. Ska inte ha henne i sängen mer fören jag vet att hon verkligen gör sina behov i lådan.
Nu på morgonen gick hon på lådan för att utföra båda behoven, super tänkte jag! då vet hon vart lådan är.
För bara en liten stund sedan hoppade hon i sängen, lyfte ner henne, hon hoppade upp osv.
tillslut kissade hon i sängen… igen…. bar henne till lådan för att markera att "här går vi på toaletten"
Hon jamar nästan hela tiden också. Men det antar jag väl också är för att allt är så nytt.
Hur har ni gjort som varit med om samma sak? Har det gått över efter kort tid? Är rädd att hon ska kissa i soffan.

Vad har du för sand? Är det samma som uppfödaren hade? Hur stort bör du hur många lådor har du och vad har du för lådor ?
Stolt ägare till tre La permer
#1 Blandat med sand och spån/pellets
uppfödaren sa att jag kunde göra så eftersom jag vill ha sand, att vänja henne vid det.
Bor i en stor 3:a med 2 badrum
har 2 st lådor, in hop in och en "vanlig" utan tak
Du säger att du har en bengalhona, bengaler är kända för att prata mycket, det kommer du inte komma ifrån! Det och såklart mycket annat är charmen med bengaler tycker jag😄 Har du tagit kontakt med uppfödaren? Fråga om hon kissade på andra ställen än lådan? (Tycker dock att det borde nämnts tidigare av uppfödaren om så var fallet). Jag skulle inte oroa mig för mycket just nu. Det är antagligen för att hon är ny och kanske stressad! Ge det några dagar! Se till att kattlådan är lättillgänglig, inte för höga kanter osv. En av mina katter fick diarré och bajsade i min sovrum men det upphörde efter en vecka 😄 Du kan testa (om du inte redan har) att ha flera kattlådor ( jag har två per katt) i andra änden av lägenheten/huset. Men som sagt jag tror att hon är ny och att det är det som är fallet här! Om det inte skulle upphöra så skulle jag ta henne till veterinär för att se om det kan vara något annat än beteende, du kan ju observera henne lite extra men endå ge henne rum att kunna gå undan och gömma sig i en kattunna/kattäd eller vad som! Så att hon kan anpassa sig utan att känna sig förföljd 24/7 lixom men gå runt och lukta på allt nytt och sånt! Som sagt jag tror det är för att allt är nytt och sånt, men om inget annat är "fel" eller utöver det vanliga så skulle jag kontakta veterinär och uppfödaren. Sen så är bengaler väldigt pratsamma, intelligenta och kräver mycket aktivering! (undantag finns såklart) Lycka till! :)
Det viktiga är inte att vinna, det är att alla andra förlorar!

#3 jo bengaler är pratiga, tycker det är charmigt jag med! lite mindre charmigt på natten hahaha!
har kontakt med uppfödaren och hon har inte nämnt något om att hon kissat utanför. Hon säger som du att det kan vara för att allt är så nytt.
Tyckte bara det var lite konstigt att hon kissade i sängen igen eftersom hon gått på lådan en gång för att kissa/bajsa så då känns det inte som missnöje för då hade hon totalt vägrat gå på lådan tänker ju jag :)
hon är väldigt mån att vara nära oss, hon har inte direkt utforskat hemmet🙂
Ställ fram fler lådor (låga och öppna) och ställ dem synligt i de rum det är naturligt för henne att vistas i. Begränsa ytan om det finns rum hon inte behöver ha tillgång till nu i början. Tror inte katter behöver vänjas vid finkornig, oparfymerad och klumpbildande sand eftersom det är både funktionellt och behagligt för katter att använda, men ställ för säkerhets skull en låda med pellets bredvid också av den sort uppfödaren använde.
Sajtvärd Katter iFokus
#5 har en låg och en sån hop in
värt att införskaffa en låg till då antar jag så länge :)
Vet inte om det funkar, men du skulle kanske kunna testa med att placera kattungen i lådan när hon ätit, sovit eller busat runt lite
#2 är hon vad vid tex pellets så ha minst en sådan låda samt en kattlåda med den sand som du vill ha. Hon kan reagera på när du blandar de olika sandsorterna med varandra men det kan även vara att hon vill ha flera kattlådan
#4 Haha ja det är ju sant, det är ju inte så kul på natten men det hör ju också till som du säger! Även fast hon har gått på lådan så kan det fortfarande hända att det blir lite knas. Läste att du blandade spån/pellets och sand. Jag skulle rekommendera att just nu när hon är så liten att bara använda lådor med tak (helst låga så hon kan ta sig in lätt) och att du tar bort taken på dom. Sen som Oberonsmatte säger kan det vara bra att begränsa utrymmen som hon inte behöver vistas i nu i början och att finkornig sand i de flesta sand inte behöver vänjas vid. Se till att kornen inte är för stora bara! Som sagt så kan du ju ha en låda med pellets och en med finkornig sand, samt att dom är synliga för henne. Jag tror det kommer ordna sig, har du inte redan gjort detta kan du börja spåna lite på aktiverings leksaker/"möbler" (eller vad du nu väjer)till henne. Som sagt så bengaler är VÄLDIGT aktiva och behöver mycket stimulering både fysiskt och psykiskt, då dom också är väldigt intelligenta! Jag vet att många som skaffar en bengaler utan att ha haft en/flera innan underskattar/underskattade hur smarta, aktiva och pratsamma dom är och att det krävs mycket aktivering. Jag vet inte om du har haft bengaler innan men jag kan inte understryka det tillräckligt mycket! Då jag vet att många inte förstår(underskattar) just HUR aktiva och stimulerade dom behöver bli. (Ha i åtanke att alla katter är egna individer och även fast något är typiskt för en ras behöver detta nödvändigtvis inte gälla ALLA katter i just den rasen) Jag skulle rekommendera att ni har (om ni inte redan har/tänkt) att göra egna eller köpa stora klöstäd som är HÖGA, och kanske katt hyllor på väggarna då många av dom älskar att hoppa upp överallt (vilken katt älskar inte det lixom?).Eller om det kanske inte finns ekonomi för allt det just nu så kan det vara bra att spara ihop lite medan hon växer. Detta behöver du ju inte göra nu när hon är så liten men jag kan nästan garantera dig att har hon ingen att leka med. Då menar jag en annan katt. Så """måste""" det finnas andra saker för henne att hoppa omkring och använda för att göra sig av med energin. Men ja skulle ju även rekommendera att ni har klösträd eller liknande även nu när hon är liten! Men ha i åtanke att hon med största sannolikhet kommer behöva mer/större i framtiden 😄 Men som sagt jag vet inte om du har haft bengal innan eller hur du har det hemma, men tänkte att det kunde vara värt att skriva ändå 😄 och som sagt alla katter är egna individer och behöver inte nödvändigtvis innehava alla karakteristiska drag, även fast det är stor sannolikhet, men inget som är säkert. Jag tror det kommer gå jättebra, oroa dig inte för mycket. Visst det suger att hon kissade i sängen…IGEN 😂 Men det går nog över på nolltid 😘🤞🏻👌🏻👍🏻 Good Luck!! 🍀
Det viktiga är inte att vinna, det är att alla andra förlorar!

Lägg ett duschdrapperi el. en pressening över säng o soffa så det blir mindre attraktivt för katten att kissa där. Kan vara så att hon är otrygg och vill blanda sin lukt med din lukt genom att t ex kissa i sängen. Sätt henne regelbundet i kattlådan o testa om hon kissar då, det gjorde mina förra katter när de var små.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.