Hur få i katten vätska?
Min katt var inlagd på djursjukhus med hög feber och kom hem igår. Hon har fortsatt feber och de misstänker virus. Hon är väldigt svag, har ätit lite lite men hon dricker ingenting alls! Snälla ge mig tips på hur jag kan få i henne vätska? Jag har inga sprutor eller sånt hemma utan bara vanliga hemmagrejer. Hon äter torrfoder så får inte i sig vätska där.
Ta blötmat och blanda ut med vatten, på djursjukhusen finns även en högenergimousse att ge katter. Kommer dock inte ihåg vad den heter så fråga gärna veterinären. Lycka till med din sjukling! 🌺 🐱
Om du kan ta dig till djursjukhuset igen så brukar de kunna ge/sälja billigt sprutor så att du kan ge vätska/uppblandad mat i munnen. Annars, finns det något som hon gillar som inte är torrfoder som kan innehålla vätska? En del tycker att det funkar att ge kokspadet från kyckling eller fisk, men jag har inte erfarenhet av det själv.
Du kan också gå till ett vanligt apotek och få en liten spruta.
Det blötfoder som går lätt att blanda med vatten så att man kan sprutmata katten är Hills a/d. Det är dessutom energitätt och näringsrikt och de flesta katter gillar det. Säljs ofta hos t ex veterinärer. Små doseringssprutor att mata med säljs på apotek men ofta även hos vetrrinären.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.