Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 882 ggr
[Devya]
0

Varför inget ultraljud?

Min katt blev plötsligt sjuk i måndags. Hon spydde och det kom bara upp skum. Hon ville inte äta och såg väldigt svag ut som om hon hade feber. Hon ville bara ligga i sängen. Jag åkte in direkt med henne och de undersökte henne och gav henne sen två sprutor och en tablett fö mig att dela och ge följande två dagar. Sprutorna hjälpte och hon var i skick igen, trodde jag. Hon blev sjuk igen igår, troligen hade sprutornas effekt klingat av. Så jag åkte in igen och nu var det en annan veterinär. Hon undersökte magen och det gjorde ont för kissen vid ett ställe. Hon tog blodprov och gav henne sen igen en spruta som fungerade tydligen för hon mår bättre nu men inte hundra procent. Blodresultaten kom tillbaka idag och de visade ingent avvikande. De vill att jag ger henne metacam och om det inte fungerar så ett ultraljud nästa vecka. Varför inte nu???? Borde jag ringa någon annan för att försöka få till stånd ett ultraljud??? Jag är orolig över att hon ha kanske ätit något. Vi ha just flyttat och allt är huller om buller här hemma…

MonicaLagerquist
1

Vissa kliniker har inte tillgång till UL hela tiden.Kan det vara därför som inget gjorts?

Stolt ägare till tre La permer

[[eskils_]]
2

Om ni nyss har flyttat så är katten troligen mycket stressad. Ordna en trygg och lugn vrå för henne, med hennes invanda filtar etc,  dit hon kan dra sig tillbaka. Sätt Feliway i vägguttagen.

Vad hade veterinären för diagnos?

[Devya]
0

#1 De som utför ultraljud är tydligen på semester..? Oo #2 Ingen diagnos men hon får ändå medicin. Känns som om de behandlar symptomen och inte själva orsaken till symptomen.. :/

OberonsMatte
1

Vad var det för sprutor och tabletter katten fick? Vad trodde veterinären att katten hade för problem? Om inget ultraljud gjordes så var det förmodligen för att det inte bedömdes som tillräckligt motiverat med tanke på övrig undersökning och kattens symtom.  Om behandlingar och undersökningar inte är medicinskt motiverade ersätts inte kostnaderna av försäkringsbolagen.

Sajtvärd Katter iFokus

annzoo
1

Vad för sprutor och tabletter fick katten? Äter katten? Kissar och bajsar den normalt? Har katten fortsatt att spy isf tycker jag det är konstigt att katten fick metacam av veterinären då man ska avsluta kuren om katten börjar spy. ( Svårt att veta om den spyr av medicinen eller pga de som var tidigare)

Uppkatten
1

Äter katten? Metacam får ju inte ges om katten inte har fått i sig mat först.

Om de som utför ultraljud är på semester så kanske det inte finns någon annan på mottagningen som kan läsa av resultatet från en sådan undersökning tillräckligt bra? I så fall hoppas jag att de remitterar dig till annan mottagning om de bedömer att ultraljud bör göras tidigare. Förstår din oro och att det kunde ha känts bättre att få göra ett ultraljud redan nu. Diskuterades även röntgen?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Devya]
2

Ena sprutan va mot illamående och den andra va smärtstillande. Jag gick dock till en annan veterinär som tog röntgen och ultraljud. Röntgen visade inget men ultraljudet visade att hennes ena njure var bara en 1/3 stor av den borde vara. Han sa att hon kunde vara född med en liten njure men han ville veta om den andra fungerar som den ska. Det fungera inte att ta kissprov så jag föreslog att försöka hemma. Om inte det fungerar så försöker de igen på kliniken. Hon fick också antibiotika nu ifall om sa han. Fick även hem blötmat som skulle vara snällare mot magen och njurarna, ifall om hon nu ändå skulle ha problem med njuren. Hon ska in på en kontroll på måndag men jag får komma in tidigare om hon blir sämre igen. De har öppet dygnet runt. Jag känner att de tog mig mer på allvar här än hos den andra veterinären. Han höll med om att medicinen som jag ska ge henne endast behandlar symptomen och inte orsaken, men att jag lugnt kan ge henne det och så ska han försöka ta reda på varför hon mår dåligt.

Uppkatten
1

Hur gammal är din katt? Dricker hon mycket och kissar mycket? Håller hon vikten (normalt sett) eller har hon magrat av? Hur har hennes aptit varit den senaste tiden (innan hon började må illa)?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Devya]
0

#1 Jag tror det kan vara en orsak faktiskt men de trodde inte att ett ultraljud skulle visa något heller.. #2 Vi flyttade dock in för en månad sedam och hon har sprungit igenom hels lägenheten och varit på riktigt bra humör. Hon ha verkligen älskat att springa omkring i ett större ställe. Så jag tror inte det är därför. Hon är väldigt social och nyfiken av sig och sällan rädd av sig. #3 Serenia någonting hette tabletterna. Det är mot illamående. Metacom va det andra hon fick i sprutan, som jag förstod det. Hon är inte försäkrad tyvärr men vi är inte precis fattiga och kan lätt spendera flera tusen euro på henne om det skulle behövas. Här fungerar det också annorlunda gällande försäkringar (bor i Belgien). #6 Hon äter nu tack vare sprutan men så fort den klingar av så äter ju hon inte och då vet jag inte hur jag får i henne medicinen… Åkte ju nu in till en annan veterinär som ni nu kan läsa i min ena uppdatering. Känner mig lugnad och som om jag faktiskt gör allt jag kan för henne

Uppkatten
2

Om hon slutar äta igen så kolla med veterinären om du ska ge metacam eller inte. Enl. min kompis som är veterinär så får man inte ge metacam på tom mage. Jag har själv ingen närmare erfarenhet av metacam.

Om katten visar sig vara njursjuk (efter provtagning etc) så bör du också fråga om det finns något alternativ till metacam ifall katten behöver smärtlindring även fortsättningsvis, eftersom man - som jag förstått det - brukar undvika att ge metacam till katter som man vet har t ex kronisk njursvikt.

annzoo
1

#7 om hon har problem med njuren ska inte metacam ges då den påverkar njurarna. Har själv en katt med njurfodret metacam är stort nej.

Uppkatten
0

#11 Fast i dagsläget verkar det inte vara fastställt att det är problem med kattens njurar. Är t ex ena njuren missbildad från födseln så är det inte säkert att katten inte klarar metacam, tänker jag. Men det är nog bra att höra med veterinären. Jag har också en katt med kronisk njursvikt (och "knölig" njure, och henne bör man inte ge metacam just med tanke på hennes njursjukdom).

[Devya]
0

#8Hon har faktiskt gått ner i vikt. Hon brukade väga 3,6-3,8kg och nu vägde hon endast 3,2kg. Hon äter dock normalt men lider av reflux så om hon äter för mycket kommer allt upp igen. Hon ha alltid haft det. Det ha aldrig inverkat på hennes vikt och sedan vi började ge små portioner men oftare så har vi det under kontroll. Hon ha alltid druckit mycket vatten att jag blev orolig fö nå år sen men veterinären sa att hon va normal. Hon äter endast blötmat ska jag tillägga., bozita. Hon är 5 år och 5 månader, så inte så gammal.

[Devya]
2

#11 Den andra veterinären försöker nu ta reda på om hennes andra njure fungerar som den ska.