Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 993 ggr
[Tildeenberg]
2019-01-01, 17:33

Hemlös katt!

Jag har just nu ett dilemma med en katt som just nu bor hos oss. Denna katt är endast 10 månader gammal, den är chipmärkt och jag vet ven ägaren är. Men eftersom hen är psykiskt sjuk och inte kan ta hand om katten bor har den bott utomhus dag som natt, även i minusgrader. Den får ingen mat och vi har anmält till länstyrelsen. Ägaren går ej att prata med då hen inte öppnar dörren eller svarra på sms angående katten. Nu är jag rädd att djurskyddet inte kommer att ”tro på mig” eller se något fel med katten. Då kommer ägaren att ta tillbaka katten och sedan slänga ut den igen efter en vecka. Katten är i övrigt frisk, ej undernärd men extremt hungrig och nästan besatt utav maten. Katten är ju väldigt ung och krävande, och inte heller rumsren. Jag har förstås blivit mycket kär i denna katt som trivs så bra hos mig. Jag tvivlar dock på att när länstyrelsen väl hör av sig till mig kommer acceptera att katten får bo kvar här. Katten har nu varit här i närmare 2 veckor. Hur lång tid tar det innan djurskyddet tar upp vårat fall? Borde jag ringa och fråga hur vi ska göra? Om vi släpper ut katten sitter den bara utanför dörren och krafsar. Vet inte om någon av er kan ge något tips och råd angående detta dilemma.

Upp till toppen