Ni med långhårskatter!
Freya får lätt tovor vid halsen som jag får klippa fort (inte alltid de går att reda ut)
Hon har väldigt tjock underull med, som lätt tovar sig.
Kammar varje dag så beror inte på det.
Tips? Varför blir det så?
Hon får toppenbra mat.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Smutsig päls tovar sig lättare.
Vad är bar mat?
En del torrfoder är extremt fett på ytan och kan sätta sig i kragen på katten.
Stolt ägare till tre La permer
Min tjej får också tovor på halsen då och då. Det räcker med att hon kliar sig lite så blir det en tova (eller början till en tova)… även om jag kammar henne både morgon och kväll… Tror det beror på hennes pälskvalitet. Eftersom hon är en f d skyggis så är bad och liknande inte att tänka på. Jobbar på med kammen + försöker klippa tovor i ett så tidigt skede som möjligt. Är dock svårt att få klippa tovor just runt halsen på henne, då hon gärna kastar sig bakåt… och matten är varje gång rädd att råka klippa av henne ett öra istället… (hon låter sig inte hållas). Lika svårt att få raka henne… Så här års har hon dock fällt det mesta av sin "vinterpäls", och vi kan njuta både hon och jag av att det inte nybildas några tovor. Upplever det som att hon lättare får tovor på halsen än på resten av kroppen.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1 Mush och blötmat.
Hon badas var 3-4 månad.
#2 Ja jag känner igenom pälsen varje dag.
Jag har problemet bak, under all päls där det tovar sig gärna nära huden :/ men håller med ang halsen
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tror att det kan ha med pälskvaliten att göra, mjukare päls tovar sig lättare. Att det är vanligt med tovor runt halsen kanske beror på att det rörs där med huvudvridningar så pälsen gnuggas lite, det är också vanligt med tovor mellan frambenen (där får min katt lätt tovor), i armhålor etc. Jag vill ge ett tips om ni inte redan har en.. Jag klipper aldrig tovor sedan jag köpte en specialkam, eller vad man ska kalla det, för tovor. Den har inte vanliga pinnar den skär genom tovan, man slipper vara rädd att klippa i den sällan medgörliga katten. Det blir skonsammare för katten då det inte luggas som med en vanlig kam som det tar stopp i tovan med. Jag bifogar en bild på den jag har, det finns andra modeller också.
💖🧡💛💚💙💜
0# och 2# Jag har samma problem med våran gamla perserkatt, jag borstar varje dag och klipper bort tovor, men ändå så tovar pälsen ihop sig hela tiden. Hon har ganska dålig pälskvalite och är omöjlig att bada. 4# Den där specialkammen vore intressant att testa, var köpte du den?
#5 Märket är Trixie, har sett liknande i andra märken också. Säljs i djurtillbehörsaffärer.
💖🧡💛💚💙💜
Vad bra!😀 Jag får kanske köpa en sån kam.