Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1072 ggr
new2ragdoll
0

sår eller tumör?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Upptäckte en liten klump på Nelsons hud när jag klappade honom. Jag ska ta upp detta i samband med veterinärbesök men tycker ni att det ser ut som ett litet bett? Nelson och Samuel är bästisar och de brottas ibland och såvitt jag vet har de aldrig råkat bita varandra. Läste att elakartade hudtumörer är vanliga hos katter men jag är osäker.

Denna kommentar har tagits bort.
new2ragdoll
0
new2ragdoll
0
OberonsMatte
1

Det skulle kunna vara en talgkörtel som blivit igentäppt och inflammerad eller möjligen ett sår orsakat av allergi av något slag. Min förra Birma hade under en period en liknande  sårskorpa på ryggen orsakad av just allergi mot något (troligen fisk). Har aldrig varit med om att katter som leker råkat bita varandra så att det går hål på huden, men omöjligt är det kanske inte.

Sajtvärd Katter iFokus

new2ragdoll
1

#9 - Jag är nog en sån som befarar det värsta. Men det är skönt att det kanske bara är en inflammerad talgkörtel. Den ser ju lite konstig ut i formen med en liten ficka/grop i mitten och den är rätt ilsket röd…så din iakttagelse kan ju mycket väl stämma. Och Nelson har ju haft en svampinfektion i huden kring nacken för några år sedan. Mycket möjligt att det är något liknande. Men jag ska passa på och be veterinären titta lite på honom under nästa möte!