Är man dum om man....
Är man dum om man hellre vill ha en egen katt än å ta hand katten ens syster inte vill ha?
För 2 år sedan köpte vi en till katt(då hade vi redan en som tillhörde pappa), det var rätt spontant och min syster pressade pappa i sista sekunden till å köpa han åt henne(syrran var 18 och jag var 12 vid tillfället). De första två veckorna tog hon hand om han som en katt ägare förväntas göra, sen slutade hon. hon myste å lekte med han med slutade göra rent kattlådan, ge han mat eller städa upp när han råkat kissa på golvet. Än idag gör hon så, låter mig å pappa ta hand om hennes katt medans vi inte ens får röra han för att ''han är hennes katt'', Pappa är rätt trött på att ta hand om HENNES katt och jag vill ha en egen katt, grejen är att jag känner ingen som helst lust med å börja ta hand om ''HENNES'' katt helt själv som jag ändå inte får röra.
å även om jag fick känner jag att han inte är ''katten för mig'' och vill hellreha en egen.
är jag dum och bortskämd som tänker så?
Den som är dum och bortskämd är ju din syster, och i viss mån kanske även din pappa om han betalade för hennes katt när hon ändå var vuxen och var den som ville ha katt? Men det är ju inte kattens fel så någon måste ju ta hand om kissen.
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
Nej, du är inte dum som känner så. Dessutom borde din syster inte få ha en katt ens. Det hon gör är faktiskt olagligt och om jag var du hade jag berättat det samt kontaktat länsstyrelsen om detta, då denna katt inte blir skött av sin ägare.
Är den kastrerad? ID-märkt? Vem står som ägare? Om det är så att den inte är id-märkt så är det ju i egentlig mening inte hennes utan din pappas katt. Då kan han välja att göra av med den och omplacera den till en bättre ägare.
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
tack hörni, behövde rådfråga här då jag var osäker på om man skulle avfärda mig som dum. Problemet är att detta får pappa å tveka på om jag tar hand om en katt. inte bara i början utan hela mitt liv och jag försöker förklara för honom att innekatter mår precis lika bra som utekatter ifall jag skulle bli tvungen å flytta till en lägenhet när jag gått ut skola och gymnasiet. Dessutom har jag sedan jag vart fem haft både hamster och kanin(inte samma sak men jag har aldig bett pappa eller nån anna göra nåt med mina djur åt mig för att ''jag inte pallar'' utan jag har under 7 års tid gått upp vid 6 på morgonen för å hinna sköta mina kaniner och mysa innan skolan) och sedan 1,6 år tillbaka även skött min systers katt( -_- )
Jag fortsätter självklart ta hand om Snusmumrik(min syrras katt) och Hjälper ännu pappa med Spökis(vår 18 åriga katt) medicin(mot artros) på morgonen. skillnaden är bara att det är en till, som jag tar hand om.
Så min systers vårdslöshet går ut över mig /:
#2 för å svara på din fråga så är han Chipmärkt, Tatuerad i örat, Avmaskad, Vaccinerad och kastrerad som man förväntas göra med sina djur(förutom dom som har avelsdjur för ja gissar att de skippar ''kastrera'' delen?). Vet ej vem som står som ägare, får kolla det om nån dag.
#1 Jag tar ännu hand om han, nog ogillar jag honom men ingen förtjänar att gå utan mat, ren kattlåda och kärlek(när syrran inte e hemma)
Ta ett allvarligt samtal med din pappa. Fråga om han ser några likheter och skillnader mellan dig och din syster. Fråga också vad han ytterligare kräver av dig för att han ska förstå att DU tar ansvar
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Kan det inte vara att han känner att 3 katter hemma blir för mycket? för dyrt rent ekonomiskt?
#5 Vi har inga ekonomiska problem så nej det blir inte för dyrt för oss rent ekonomiskt
#4 gjorde de. han ska tänka p saken
👍
Han bestämde sig för att jag får!!!!
GRATTIS du fixade det!
#9 Ja!! supernervös, ska hämta henne på lördag när jag ska upp till fastlandet!(bor på Gotland).
Håller på och gör i ordning ett ''katthörn'' med en vikt filt på golvet å mat å vatten skål, leksker, kattlåda införskaffas när jag hittat en bvra, så länge får hon en vanlig låda med Kattsand i :)
Låter som att katten kommer att få det bra med dig! Grattis till din nya katt!🙂
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik