Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1033 ggr
xBeccax
0

Vilket torrfoder är bäst för en kattunge?

Hej!

Ska bli med katt om ca 1 vecka och har en fråga.

Vilket torrfoder är bäst? Vill helst hålla mig inom ett rimligt pris då jag är en student, men vill såklart att katten får i sig det den behöver.

Är Carnilove Cat Salmon & Turkey bra?

Att kombinera blötmat och torrfoder för att katten ska få i sig allt den behöver, är det billigare?

Mvh

kattöga
10

Det bästa för katten är blötmat. "All blötmat är bättre än allt torrfoder."

Torrfoder innehåller alltid en massa "skräp" (spannmål bl a) som kattmagar inte mår bra av. Dessutom får oftast katten i sig för lite vätska om de äter torrfoder. Katters törstreflex är dålig, eftersom de härstammar från ökendjur. I kattens naturliga mat (möss, sorkar, fåglar osv) finns alltid vätska, så även ökendjur får i sig vätska.

Mjau och Bozita är den bästa blötmaten du kan köpa här hemma - och troligtvis bland de billigaste. De innehåller i princip endast animaliska produkter, vilket är vad katter ska ha. Några av Mjau's blötmatssorter kan innehålla pyttelite spannmål (används för att göra såser) - men det är "försvinnande små mängder" så det gör ingen större skillnad. Annars kan man ju hålla sig till Mjau-sorter som inte innehåller spannmål (jag tror det är alla utom de i sås, om jag inte minns fel)

Spannmål är ett big NoNo annars!

Mush  för katt är ännu bättre = Råfoder som innehåller allt katten behöver och äts rå, vilket är det mest naturliga för en katts magsystem. Alternativt kan man göra egen barf  (råfoder) men då bör man läsa på ordentligt och lära sig vad katten behöver dagligen. Barf.ifokus.se har mycket information.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

MonicaLagerquist
7