Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1033 ggr
xBeccax
0

Vilket torrfoder är bäst för en kattunge?

Hej!

Ska bli med katt om ca 1 vecka och har en fråga.

Vilket torrfoder är bäst? Vill helst hålla mig inom ett rimligt pris då jag är en student, men vill såklart att katten får i sig det den behöver.

Är Carnilove Cat Salmon & Turkey bra?

Att kombinera blötmat och torrfoder för att katten ska få i sig allt den behöver, är det billigare?

Mvh

kattöga
10

Det bästa för katten är blötmat. "All blötmat är bättre än allt torrfoder."

Torrfoder innehåller alltid en massa "skräp" (spannmål bl a) som kattmagar inte mår bra av. Dessutom får oftast katten i sig för lite vätska om de äter torrfoder. Katters törstreflex är dålig, eftersom de härstammar från ökendjur. I kattens naturliga mat (möss, sorkar, fåglar osv) finns alltid vätska, så även ökendjur får i sig vätska.

Mjau och Bozita är den bästa blötmaten du kan köpa här hemma - och troligtvis bland de billigaste. De innehåller i princip endast animaliska produkter, vilket är vad katter ska ha. Några av Mjau's blötmatssorter kan innehålla pyttelite spannmål (används för att göra såser) - men det är "försvinnande små mängder" så det gör ingen större skillnad. Annars kan man ju hålla sig till Mjau-sorter som inte innehåller spannmål (jag tror det är alla utom de i sås, om jag inte minns fel)

Spannmål är ett big NoNo annars!

Mush  för katt är ännu bättre = Råfoder som innehåller allt katten behöver och äts rå, vilket är det mest naturliga för en katts magsystem. Alternativt kan man göra egen barf  (råfoder) men då bör man läsa på ordentligt och lära sig vad katten behöver dagligen. Barf.ifokus.se har mycket information.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

MonicaLagerquist
7

Byt inte foder förens kattungen bodd hos dig ett tag. Kolla med uppfödaren vad katten äter nu.En seriös uppfödare skickar med mat som katten är van vid att äta.

Jag skulle rekommendera dig att på sikt föra över katten på blötmat eller BARF.Torrfoder är inget katten behöver ,det är bara bekvämt för ägarna.

Stolt ägare till tre La permer

xBeccax
0

Kattungen är uppfödd på Carnilove Cat Salmon & Turkey. Är det något att ha om jag kombinerar med blötmat varje morgon? eller är det bättre om jag går över helt till blötmat?

MonicaLagerquist
4

#3     Blötmat med lite rått kött ett par gånger i veckan är betydligt bättre för katten.

xBeccax
0

Katten är uppfödd på Carnilove Cat Salmon & turkey. Jag kommer få med mig lite av det fodret när jag hämtar kattungen. Min plan har varit att köpa hem en 2kg påse och långsamt vänja katten vid blötmat istället. Var dock osäker på om man bara kunde mata katten med blötmat.

Hur ofta ska katten få blötmat? Varje morgon och kväll?

MonicaLagerquist
4

#5     Mina katter har fri tillgång till blötmat.Jag lägger upp och när det är slut byter jag tallrik och lägger upp mer.

kattöga
3

Just nu har vi en period då jag "måste" ge medicinskt torrfoder, tyvärr. Men annars ger jag endast Mush och Mjau eller Bozita (blötmat) varje dag. Ibland har de fått pyttelite torrfoder (medicinsk) som godis, men bara några kulor åt gången och inte varje dag.

Så, det bästa du kan göra är att gå över till blötmat helt och hållet.
Och som #2 skriver,  låt katten äta den mat han/hon är van vid till att börja med. Så småningom kan du sakta och försiktigt fasa över till blötmat/råfoder. Men det måste göras långsamt. En tesked torrfoder byts ut mot en tesked blötmat/råfoder . Efter några dagar, om inte magen reagerat negativt (vilket är mycket vanligt) så fortsätter man att byta ut ½-1 tesked åt gången.  Låt det gå någon dag/några dagar mellan.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
1

#5 Vi ger katterna mat när de vill ha mat. (Det är nästan alltid någon hemma.) Åker vi iväg längre stunder så lägger jag upp tre extra skålar (vi har tre katter) med mat innan vi åker.

Meeow! 

xBeccax
0

Okej, tack för hjälpen! :)

Vet att mjau har blötmat specifikt för kattungar, men kan man köpa den "vanliga" blötmaten också?

kattöga
2

Grattis till lillkatten förresten! Det blir nog din allra bästa vän!  Katt😍

Meeow! 

kattöga
3

#7 Kattungemat är försäljningsknep. Så köp vanlig blötmat du!

(När jag var ung, fanns inte kattungemat över huvud taget…)

Meeow! 

[[eskils_]]
9

Kattungemat är nog mest för riktiga kattungar, men din katt är väl minst 12 veckor gammal? Då kan den äta vuxenmat.

Du pratar om ekonomi - hoppas du ser till att den lilla nya kompisen är vaccinerad, ID-märkt & ägarregistrerad och försäkrad! Och att den blir kastrerad efter 4 månaders ålder, om veterinären ger klartecken.

Grattis till kissen! ❤️

19Mikaela93
1

Jag skulle fortsätta ge torrfodret som katten är van vid, om nu katten funkar bra på det och även ge Mush / blötmat men även låta katten ha sin skål med torrfoder som den kan gå och småäta av. Katter föredrar fri tillgång till mat då dom äter lite men ofta.

Fridaaaa
3

#13 Myt med fri tillgång

---

Säger som många andra: inget torrfoder egentligen. Hade fasat ut torrfodret långsamt och fasat in mush och blötmat. Gett mat några gånger per dag. KAtter behöver inte fri tillgång, inte ens kattungar. Myt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

xBeccax
6

Självklart är den det. Sötnosen är vaccinerad 2x, chippad och vet besiktad 1v innan han kommer till mig :) Kastrerar gör jag när han är 4.5 månad gammal :)

[[eskils_]]
4

#15 Fint! 🌺 

Glöm inte att chipmärkningen måste ägarregistreras också, i Sverak och/eller DjurID. Annars är den meningslös.