Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1927 ggr
SolidShinta
0

Diabetes av kortison - råd

Hej,

Min katt har varit sjuk under några veckor och hade då väldigt dåliga levervärden. Först när vi tog in henne ansåg veterinären att hon troligtvis inte skulle överleva helgen då hon var mycket sjuk och var gul i öron och slämhinnor och att " det inte finns så mycket man kan göra".  Vi fick Vet att iaf göra allt vad hon kunde där och då och vi fick sköta om henne hemma under helgen. (Vi sov ungefär 3 timmar på 3 dagar och gjorde verkligen allt som bara gick, med tvångsmatning och vätskade henne. Hon sattes på höga doser medicin, bla kortison och nu fyra veckor senare är hennes lever och hon för övrigt helt frisk!

Förutom att hon i processen av att bli frisk i levern  (troligtvis av kortisonet) nu istället fått diabetes och urinvägsinfektion. Veterinären som vi har haft nu (en annan än den vi träffade första gången) sa att det fortfarande finns en chans att hon kan bli helt frisk från diabetes också, men om hon inte svarar på nuvarande behandling så måste insulin sättas in.

Just nu fick hon FXD foder
Antibiotika för urinvägsinfektionen
Cystophan
Pro-kolin + (för att vara skonsam mot magen när foder byttes då hon var lite lös i magen sedan innan.)

Är det någon som har erfarenhet av detta?
Veterinär sa att hon ska äta ett foder med långsamma kolhydrater men när jag söker om det så hittar jag att katter med diabetes inte borde äta kolhydrater över huvud taget.
Jag har även applaws hemma? Är det bättre för henne än FXD(Specific Adult)? Specific fodret innehåller ju som första ingrediens spannmål. :S
Vill inte exprimentera med detta om ingen vet med säkerhet då hon absolut inte får bli sjukare nu.

Tack på förhand för svar!

Tjeja
4

Jag har katt som haft diabetes och blivit frisk ifrån den!

Mata med enbart blötmat allra helst barf (biologically accurat raw food) ! Se till att servera maten regelbundet var 6:e timme. Helst jämnt fördelade portioner över dygnet tills han är stabil i alla fall.

Min var beroende av insulin i början men blev med rätt mat i rätt mängd på rätta tider helt stabil och sedan sjönk sockervärdena över tid tills han var helt bra!

Inga torrfoder i världen kan hjälpa din katt bättre än blötmat i detta läge, oavsett vad veterinären tror eller säger. Har många bevis på det ifrån katthemmet jag samarbetat med.

Min kisse fick barf i början men när han stabiliserades övergick vi till Mjau burkmat som var lite lättare och bekvämare och faktiskt, trotts sitt låga pris, är den bästa sammansatta färdiga blötkattmaten på svensk vardaglig marknad.

Läs mer om bra mat här på kattstatus.se massa bra läsning som kan vara till stor hjälp!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

SolidShinta
0

Tack Tjeja!
Är det både Mjau på tetra och Mjau på burk då?
Har för mig att jag har hört att Mjau på tetra ska vara bättre för att det inte innehåller konserveringsmedel eller något sådant. Eller om det var tvärt om?

Jag ska försöka att få henne att äta mer blötfoder men det svåra med min lilla misse är att hon är väldigt kräsen. Hon äter helst torrfoder om hon kan. Är någon torrfoder sort bättre än någon annan då?
Är det viktiga att hon äter ofta och att det inte är några eller få kolhydrater i? Har jag fattat det rätt då?

Tjeja
2

Mjau på burk är bästa sorten rent innehållsmässigt. Tetrona innehåller med kolhydrater och annat. Det med koncerveringsmedlet har jag tyvärr inte lika bra koll på.

Men du har uppfattat rätt! :) Äta ofta så blodsockernivåerna hålls så jämna som möjligt utan allt för branta kurvor. Hellre lite högt och jämn nivå än pendla mellan lågt och högt.

Kolhydrater är det som ska undvikas i alla mesta möjliga mån ja. Jag vet att det kan vara klurigt med torrfoder. Faktum är att i stort sätt alla torrfoder innehåller diverse spannmål och andra kolhydrater för att binda ihop maten i kulor. Men även många sorters blötmat innehåller mer spannmål och socker än kött tyvärr.

Som nämnt innan är ju Barf det bästa man kan ge, och i bra djuraffärer säljer dem "mush"… det är barffärs kan man säga. Färdigblandad barfmat fruset i "korvar" eller "bullar". Fördelen med dem är att hittar man sådana som är anpassade för katter har du en fullvärdig blandning av alla vävnadstyper och ämnen som katten behöver utan konstgjord inblandning som i vanliga färdigfoder.

Jo jag vet hur det kan vara att ha en kräsen katt. Det kan vara svårt men man får försöka vara envis och inte servera annat än det som är bra. Å andra sidan är det viktigare att en diabeteskatt äter något än inget alls. Då kan man behöva ta till nödlösningar som annan blötmat än det bästa eller minst dåligt torrfoder att bjuda på. Det finns förstås mindre dåliga sorter än andra. Sådana som är mindre spannmål i och som är mer biologiskt anpassat än annat. 

Orijen och Acana är två sorter som jag vet är fria från spannmål i alla fall och som är bättre än många dåliga blötfoder. Det finns några sorter till men som jag inte provat själv och inte vet namnen på.

SolidShinta
0

Tack så mycket Tjeja!
Jag startade en annan tråd då jag undrade lite om fodret Carnia Lynx. (Just nu har jag ju Applaws hemma, som hon inte heller är särskilt förtjust i)
Börjar få lite panik av att det är så svårt att få i henne mat.
Hon äter lite av fodret hon fick från veterinären (FXD) men det innehåller nästan 50% kolhydrater om jag inte räknat fel. Sen slickar hon mest på blötmaten, men hon får Mjau på tetra nu i alla fall. Mjau på burk ville hon inte ens smaka på. 😕

Carnia Lynx skulle bara innehålla ungefär 9 % kolhydrater enligt mina beräkningar och då måste det väl vara bra för henne?

Tjeja
1

Du vet högt blodsocker gör ju att man blir lätt illamående, samma för katter!

Man kan behöva stimulera aptiten lite på en del diabeteskatter för att dem ska få i sig..

Jag fick mirtazapin 15 mg/tablett till min diabeteskisse och det fungerar fantastiskt bra att kicka igång aptiten igen när han i perioder tappat aptiten. Det är ju egentligen en medicin för människor och därför finns inte tabletter små nog för katter. Så veterinären brukar skriva att man ska ge 1/4 dels tablett var 3dje dag eller så. Men det är tyvärr alldeles för mycket i en dos. Endel kissar kan bli lite snurriga av det och bete sig som om de såg syner typ. Därför brukar jag  karva av en liten liten smula med en kniv bara istället. Och det gör underverk. bara at par timmar senare skriker kissen efter mat. Det brukar lugna sig lite efter en dag eller två men då är liksom magen redan lite uttöjd och aptiten igång.

Det är förstås ingen lösning att hålla på med dessa tabletter hela tiden. Men ibland för att kicka igång aptiten igen eller en kort period efter att katten kanske varit sjuk ett tag och därför tappat aptiten.

Fråga veterinären om att få prova. Kattvana veterinärer brukar ha hemma så man kan få med sig en eller ett par tabletter hem. 

Skriver ett litet PM till dig förresten! ;-)

SolidShinta
10

Vill uppdatera lite för att ge hopp åt folk som kanske också har en katt som insjuknat. Vår tjej började efter 2 år av diabetes, med blodprov och insulinspruta två gånger om dagen, helt plötsligt bli revertera sin diabetes. Alltså bli symptomfri och frisk. En vecka behövde hon helt plötsligt bara en spruta om dagen. Nästa en spruta varannan dag och så vidare tills hon inte behövde någon. Hon har blivit undersökt av veterinär flera gånger sedan dess och behöver idag inga insulinsprutor och hennes värden är helt normala. Nu har det snart gått ett år. :) Ville bara berätta. Hon är en ganska gammal dam också på 13 år. :) Min kämpe. Efter att ha läst MYCKET om diabetes hos katt och pratat med kunniga (tex tjeja här i tråden om att ge mjau ;) ) slutade vi helt med dyra veterinärsfoder som mest innehåller majs och körde helt på foder utan spannmål, högt köttinnehåll med mycket protein och lite kolhydrater. Mest bara våtfoder när det gick. Hålla stress nere är också viktigt då det höjer blodsockret. Så vi höll henne så glad och trygg vi bara kunde :) Vi hade lite tur att hon var så duktig med sprutorna och stick i örat. Hon verkade aldrig stressad av det. Vill bara säga ge inte upp även om det är svårt! Vi hade gett upp lite och tänkte att hon och vi nog skulle få leva med det hela sitt liv. Men nu är hon frisk. ♥

Uppkatten
8

Härlig läsning! Tack för att du uppdaterade! På senare tid har man ju verkligen börjat diskutera det här med torrfoder och diabetes, se t ex  https://www.slu.se/ew-nyheter/2017/1/okad-diabetesrisk-for-normalviktiga-katter-som-ater-torrfoder/

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

SolidShinta
5

#7 Väldigt bra läsning! Det var precis sån diet vi satte henne på som fick henne frisk till slut. Högt protein, lågt kolhydrat innehåll och nästan uteslutande våtfoder. :)

Tjeja
4

Gosh vad härlig läsning SolidShinta att din kisse också repat sig och blivit frisk igen! 😃😍

Man måste alltid vara vaksam i framtiden för hon kommer ha större risk för att drabbas av diabetes igen. Om hon blir sjuk av andra sjukdomar och problem kan det i sig utlösa diabetes igen. 

När hon har stabliliserats helt och ni under en längre tid märkt att hon ligger bra i sockernivåerna konstant så behöver ni givetvis inte hålla på och sticka och kolla sockret hela tiden längre. Utan ha det mest med som en tanke i bakhuvudet att det kan vara bra att kolla sockret också om hon blir dålig av någon annan anledning. Så kanske man kan häva ny diabetes innan det hinner bli ett problem igen. 

Super lycka till i fortsättningen med er prinsessa! ❤️🐱❤️

kattöga
4

Åh, vilken härlig tråd! Så härligt att era (SolidShintas och Tjejas) katter blivit av med sina besvär! ❤️🐱

Tänk vad viktigt det är att lära sig så mycket man kan om våra katter, för att kunna vara den bästa hjälpen för sin katt. Och att det finns de som kan och vill bjuda på sin kunskap och erfarenhet.

#6 Tack för att du vill sprida hopp! Även det så viktigt! 🌺

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

trollvilde
0

Naturligtvis är det bäst med barf eller annan typ av våtfoder till en katt med höga blodsockervärden. Har man en katt som totalvägrar allt vad blötmat heter och bara vill äta torrisar så kan man faktiskt få diabetesen att gå över med Purinas Veterinary diabetic management DM som bara innehåller 12,5 % stärkelse (kolhydrater) , proteinhalten ligger på 50% . Finns bla hos zooplus.se Jag har själv haft en misse som cortisonbehandlades med piller pga astma och utvecklade diabetes. Han ville bara äta detta foder och blev bra från sin diabetes trots detta utan insulinbehandling. Astman behandlas nu med inhalationer som inte påverkar resten av kroppen.

trollvilde
1

Carnia lynx original innehåller 15% kolhydrater enligt innehållsförteckningen på påsen. Det är ju en bra nivå när det gäller torrfoder, de flesta andra märken ligger på ca 35-37% kolhydrater.