Skapa trygg plats
Jag har skaffat en kattbur/kattväska som kan göras om till bädd (man tar av översta delen så blir den som en korg typ.) Vill att min katt ska förknippa den med trygghet så hon har en trygg och familjär plats då vi är utanför hemmet.
Var är bästa stället att ställa korgen/bädden för att hon ska accociera den med trygghet och bra saker? Där hon brukar gömma sig om det händer något läskigt eller där hon brukar ligga när ällt är "bra"?
Sovrummet skulle väl jag säga, i alla fall om hon brukar sova i sovrummet med er under natten. Då ses ju sovrummet som en trygg plats, eftersom att både ni och katten kan sova lugnt där inne. Vår katt har sin trygga plats i sovrummet (inte för att hon verkar behöva den, hon är fruktansvärt övermodig, tyvärr haha), sydde om den gamla filten hon fick med som kattunge till en stor kudde, satte den på en upphöjning vid fotänden av sängen så den var i samma höjd som sängen i sig. Funkade jättebra.
Hon sover i min rullstol när hon sover i sovrummet. Men för det mesta sover hon i sitt katträd eller i soffan. Det finns en vrå mellan soffan och väggen där hon kryper in om det händer läskiga saker, typ kommer nån okänd. Eller om den hemska livsfarliga damsugaren skulle tas fram bl.a. Det är en ganska lättskrämd katt. Därför det känns extra viktigt att det blir en trygg plats av buren.
Den ligger nu på en pall vid fotändan av min sägn. Hon har legat i den några ggr, men föredrar rullstolem för det mesta. Men den är ju uppenbarligen inte otäck iaf när den bara är korgen. Väntar nog ett tag till innan jag sätter dit "huvan". Hon är ingen som gillar att ligga inne o saker. typ grottor o sånt.
Vad bra! Ta allt i hennes takt så blir det nog bra i slutändan! Lycka till :)