Röd katt = inte hona?
Hej!
Jag fick höra av en bekant att röda katter endast kan vara hanar.
Lite som at sköldpaddsfärgade endast kan vara honor.
Stämmer detta? Kan inte så mycket om kattfärger, så jag ber om ursäkt om jag benämnt någon färg fel,
Tack på förhand iallafall! :)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Nej det är en myt likaså som att bara honor kan vara sköldpaddsfärgade, hanar kan också vara det men det är väldigt ovanligt.
Vi får regelbundet in röda honkatter till katthemmet, så honkatter kan garanterat vara röda! 🙂Sköldpaddsfärgade katter är nästan alltid honor, men i mkt sällsynta fall kan även hanar vara sköldpaddsfärgade.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Inom färggenetiken finns det bara två genetiska grundfärger och dessa är SVART och RÖD.
Katters genetiska grundfärg ärvs genom x-kromosomen som är en könskromosom.
Hanar är xy och honor är xx.
Hanar (xy) ärver sin enda x-kromosom från en av mammans och får därmed EN färg.
Honor (xx) ärver en x-kromosom (färg) från mamman OCH en x-kromosom (färg) från pappan.
Eftersom hanar bara har en x-kromosom kan de bara ha en genetisk grundfärg, röd ELLER svart.
Honor som har 2 x-kromosomer kan däremot vara svarta (svart + svart), röda (röd+ röd) eller sköldpaddsfärgade (svart + röd).
För att en hane ska kunna bli röd krävs det att mamman är antingen röd själv eller sköldpaddsfärgad (både svart och röd). Pappans färg spelar ingen roll eftersom den inte påverkar hankattungens färg.
För att en honkatt ska kunna bli röd krävs det att mamman är antingen röd eller sköldpaddsfärgad SAMT att pappan är röd.
För att en honkattunge ska kunna bli sköldpaddsfärgad krävs det att hon får svart från mamman och röd från pappan eller tvärtom.
Sajtvärd Katter iFokus
#1 #2 #3
Tack för era svar!
Och tack #3 som tog dig extra tid att förklara så utförligt! :D
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus